Sikerrel zárult az Airbus kétéves programja: a cél az, hogy a gyártó repülőgépei önállóan, automata üzemmódban is gurulhassanak, valamint szállhassanak fel és le.

Sikeres az ATTOL projekt (Fotó: Airbus)

Az ATTOL (Autonomous Taxi, Take-Off and Landing) elnevezésű kutatás révén az Airbus elsőként tett alkalmassá egy világszerte használt kereskedelmi repülőgéptípust a teljesen autonóm üzemelésre, a fedélzetre telepített képalkotó és -feldolgozó rendszer segítségével.

Az átalakított A350-1000-es tesztpéldánnyal végrehajtott több mint 500 kísérleti repülésből 450-et csak a videóanyagok elkészítésére és a feldolgozó algoritmus finomítására használtak.

Az autonóm üzemmód képességeinek vizsgálatához végzett „éles” bevetéseken egyenként 5-5 fel- és leszállást hajtott végre a tesztrepülőgép.

A tesztek végeztével az Airbus elemzi, hogy a technológia használatával javíthatók-e az üzemelés feltételei és növelhető-e a repülésbiztonság szintje.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A projektben a gépi tanulás technológiáját alkalmazó algoritmusok és az automatikus adatfeldolgozás használatát vizsgálták: ezek segíthetnek a pilótáknak, hogy a repülőgép vezetése mellett jobban tudjanak koncentrálni a megfelelő döntések meghozatalára.

Az Airbus nem áll meg itt, folytatja ez irányú kísérleteit, miközben új anyagok, alternatív meghajtások tesztelésére is időt fordít, hogy a jövőben ezen technológiák együttes alkalmazásával bővíthesse portfólióját.

Az ATTOL projekt gyors és sikeres megvalósítását a részlegeken és funkcionális területeken átívelő nemzetközi csapat tette lehetővé, amelyben az Airbus kereskedelmi részlegének mérnöki csoportja mellett részt vett a vállalat katonai részlege és kínai leányvállalata is. Emellett a projektben közreműködött gyártó szilicium-völgyi innovációs központja, az Acubed, valamint az Airbus Up Next vezetésével az ONERA francia kutatóközpont is.