Az Airbus és a CFM International megállapodott arról, hogy közösen készít a hidrogénalapú meghajtás tesztelésére alkalmas technológia-demonstrátort a legelső, MSN001 gyártási sorozatszámú A380-asból.
A projekt célja, hogy a ZeroE repülőgépek számára készülő technológiát kezdetben a földön, majd berepülések során is teszteljék. Az első ZeroE típusok forgalomba állítását 2035-re ígéri az Airbus.
A technológia-demonstrátor földi tesztjei még ebben az évben elkezdődhetnek, az első felszállás 2026-ra várható.

A közzétett látványtervek szerint az A380-as törzsének hátsó részében helyeznek el négy üzemanyagtartályt a folyékony hidrogén tárolására, és a szekció felső részén, a bal oldalon egy ötödik, a hidrogént használó sugárhajtóművet rögzítenek. Ennek károsanyag-kibocsátását, valamint a mögötte keletkező kondenzcsík összetételét is vizsgálják majd.
A projekthez a mérete miatt használják az A380-as prototípusát, amelybe könnyen beépíthetők a hidrogén-tartályok, a törzsre biztonságosan rögzíthető az ötödik hajtómű, és a meglévő négy, hagyományos hajtóművel rendelkező gép biztonságosan hajthatja végre a tesztrepüléseket.

A sugárhajtású repülőgépekéhez hasonló hajtóműben közvetlenül égetik el a hidrogént, a GE Passport hajtóművén alapuló új erőforrást az Egyesült Államokban készítik.
A kriogenikus tartályokból származó, -250 Celsius fok alatti hőmérsékletre hűtött és folyékony hidrogént egy speciális üzemanyag-ellátó rendszeren keresztül a hajtóművekbe már gáz halmazállapotban táplálják be.
A hajtóművet, valamint a hajtóművezérlő- és üzemanyag-ellátó rendszert a GE és a Safran közös cége, a CFM International fejleszti.

Az új technológia teszteléséhez speciális telemetriai rendszert építenek be a berepülésekre használt A380-as fedélzetére, emellett a repülőgép pilótafülkéjén is jelentős módosításokat hajtanak végre.
A hidrogént tároló üzemanyag-tartályokat az európai repülőgépgyártó tavaly létrehozott Zero-Emission Development Centre (ZEDC) nevű fejlesztőközpontjai készítik a németországi Brémában és a franciaországi Nantes-ban.
A légiközlekedés karbonmentesítése érdekében a repülőgépgyártók mellett az egész iparágnak és a kormányoknak is tenniük szükséges: ki kell építeni a környezetbarát hidrogén előállítási kapacitásait, valamint azt az infrastruktúrát, amely eljuttatja az újfajta üzemanyagot a repülőgépig.