Az idei első három hónapban a Boeing a tavalyihoz képest jóval kevesebb, 83 kereskedelmi repülőgépet adott át, míg az Airbus többet, 142 példányt, és az értékesítésben is az európai cég teljesített jobban.
Az Airbus 45 vevője részére átadott 142 repülőgép közel 12 százalékos növekedést jelent 2023 azonos időszakához képest.
Ebből 128 keskenytörzsű (12 az A220-asból és 116 darab az A320 család változataiból), mellettük 7-7 darab A330-as és A350-es került az üzemeltetőkhöz.
A Boeing lapunkhoz eljuttatott közlése szerint 83 kereskedelmi repülőgépet adott át az első negyedévben, ez a tavalyinak alig 54 százaléka.
Az amerikai vállalat gyártási és minőségi problémái miatt mindössze 67 darab 737-est adott át (tavaly 113-at), továbbá 13 787-est (tavaly 11-et) és 3 767-est.
A 777-esből egyetlen példány sem került az üzemeltetőkhöz ebben az időszakban, 11 teljesen kész gép várakozik a gyártó telephelyein hajtóművek nélkül.
A Seattle Times ezen értesüléséről sem a Boeing, sem a hajtóműveket gyártó GE nem árult el részleteket, csak azt, hogy az ellátási láncban felmerült probléma miatt csúszik a gépek átadása. Az idei első 777-est egyébként nemrég, április 8-án adta át a gyártó a tajvani EVA Air Cargonak.
Amint korábban megírtuk, a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) a minőségi problémák megoldásáig nem ad engedélyt a 737-es gyártási rátájának növelésére. A Boeing jelenleg havonta 38 darab 737-est és öt 787 Dreamlinert szerel készre.
Az eladási versenyt is az Airbus nyerte
Az Airbus idén eddig 170 repülőgép eladásáról állapodott meg, lemondás pedig nem történt, 96 darab A320neo családba tartozó gépet értékesítettek, 3 A330-as és 71 A350-es mellett.
Az európai cég legnagyobb eladási sikerei közé tartozik az első negyedévben az American Airlines 85 darabos A321neo és az Indigo 10 darabos A320neo rendelése , valamint a Delta Airlines 20 A350-1000-esre, az Ethiopian Airlines 11 A350-900-asra, a Starlux Airlines 5 A350F áruszállítóra és 3 A330-asara, valamint a Korean Air 6 A350-900-asra és 27 A350-1000-esre szóló szerződése.
Az amerikai gyártó az első negyedévben 131 kereskedelmi repülőgépre szerzett vevőt, a törléseket leszámítva (nettó) 125 példánnyal tudta növelni rendelésállományát.
Ennek jelentős részét tette ki az American Airlines márciusi, 85 Boeing 737-10-esre szóló rendelése, de a statisztikákból kiderült az is, hogy egy meg nem nevezett ügyfél 20 darab 777X gépre adott le megrendelést márciusban.
A tavalyi első negyedévben az európai gyártó (nettó) 142, az amerikai (nettó) 107 példánnyal növelte megrendelésállományát.
Mint megírtuk, az Airbus 735, a Boeing 528 kereskedelmi repülőgépet adott át 2023-ban, az európai gyártó az idei évben 800 példány átadását tűzte ki, míg az amerikai cég nem adott meg célszámot 2024-re, ehelyett közlése szerint inkább a minőség javítására összpontosít.