Az Airbus és Québec kormányzata viszi tovább az A220-as programot, miután a Bombardier teljesen kiszáll a partnerségből és ezzel a kereskedelmi repülőgépgyártásból is.
A korábban piaci információk alapján sejthető tranzakció azonnal hatályba lép, lezárását követően az Airbus 50-ről 75 százalékra, míg Québec tartományi kormányzata 16,4-ről 25 százalékra növelte részesedését a programban, az eddig 33,6 százalékot birtokló Bombardier távozásával.
Az ügylet részeként az Airbustól a Bombardier 591 millió USA-dollár készpénzt kap, ebből 531 milliót a szerződés aláírásakor, a maradék 60-at pedig 2020-2021 folyamán. A szerződés aláírásával megszűnik a cég kötelezettsége, hogy a program további finanszírozásában részt vegyen.
A megállapodás szerint az Airbus 2026-ig az állami részesedést is megveheti, ezt az eredeti megállapodás 2023-ra ütemezte, azaz most három évvel tolták ki.
A teljes tranzakció mintegy 3 300 munkahely megtartásához járul hozzá a tartományban.
A tranzakció részeként az Airbus tulajdonában álló Stelia Aerospace-hez kerül a a québec-i Saint-Laurentben működő egykori Bombardier-üzem. A Stelia Aéronautique Saint-Laurent néven tovább működő gyár törzselemeket készít az A220-asok orr- és farokrészéhez, valamint bizonyos elemeket az A330-asokhoz is.
Az üzem működését még három évig ezen a helyszínen tartja az Airbus, majd a logisztikai folyamatok optimalizálása érdekében az A220-asokhoz kapcsolódó munkákat áthelyezik a montreali Mirabelbe. Ezzel 360 munkahely megőrzése garantált.
Idén január végéig 658 darab A220-asra szerzett megrendelést az immár Airbus Canada néven működő cég, ez 64 százalékkal több, mint amikor az Airbus 2018 júliusában beszállt a programba. Szintén most január végéig összesen 107 A220-as állt forgalomba világszerte hét légitársaság flottájában, ebből 48 példányt 2019-ben adtak át.
Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója a cég éves pénzügyi eredményének nyilvánosságra hozásákor kérdésre válaszolva elmondta, hogy az A220 program az évtized közepére válhat nyereségessé, de ennek feltétele, hogy feltöltsék a mobile-i és mirabeli gyártósorokat. A két üzemben éves szinten összesen 160 gépet tudnak gyártani, ehhez képest 50 alatt maradt az átadott gépek száma 2019-ben.
Ötven A220-ast kér a nigériai Green Africa Airways
Szándéknyilatkozatot írt alá ötven hosszabb törzsű Airbus A220-300-as repülőgép megrendeléséről a nigériai Green Africa Airways az európai gyártóval a szingapúri légi szalonon.