Az elmúlt napokban további drasztikus csökkenés volt tapasztalható a budapesti repülőtéren megforduló utasszállító járatok számában, a menetrend szerinti áruszállító járatok mellett azonban számos charter cargo is érkezik.

Fotó: AIRportal.hu

A nyári menetrend kezdetével normális esetben meglódul a repülőtér forgalma, a koronavírus járvány miatt azonban az elmúlt hetekhez képest is drasztikus csökkenést hozott a menetrendváltás. Bár a tisztifőorvos múlt heti normatív határozatában megtiltotta a nemzetközi személyszállítást végző polgári légijárművek Magyarország területére történő belépését, a gyakorlatban a forgalom leállítását nem rendelték el az illetékes szakhatóságok.

Vélhetően ennek hátterében az áll, hogy a naponta még közlekedő néhány utasszállító járat leginkább a külföldön rekedt magyarok, vagy az itt rekedt külföldiek hazautazását segítik, a minimális közlekedési kapcsolatok fenntartásával. Ha ezek is megszűnnének, az emberek csak menekítőjáratokkal juthatnának hazájukba.

Március 31-én, kedden a Wizz Air két repülőgépe indult az Atlanti-óceán túlpartjára, hogy az Egyesült Államokban és Kanadában rekedt magyarokat hazaszállítsa. A külügyminiszter közlése szerint 257 magyar állampolgár kért segítséget, rajtuk kívül 18 szlovák állampolgárt is hazahoznak a közép-európai, visegrádi együttműködés jegyében. Ráadásul az egyik repülőgép, amely Torontóban is leszáll, egy négyezer maszkból álló adományt is elhoz, amely itthon az egészségügyi dolgozókhoz jut, hozzájárulva a védekezés sikeréhez.

Több hasonló járatot indított az elmúlt héten a LOT és az Austrian Airlines is, hogy a külföldön, például Indonéziában vagy Ausztráliában rekedt utasokat visszaszállítsák Varsóba, illetve Bécsbe.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasszám-csökkenése miatt a Budapest Airport a Business és a Holiday Lite Parkolók után a Holiday Parkoló működését is felfüggesztette. Április 1-től az utasok csak a Terminál Parkoló szolgáltatásait tudják igénybe venni az üzemeltető közlése szerint.

Csökkent a repülőtéri buszjáratok kihasználtsága is, a 100E busz jelenleg csökkentett járatszámmal, fél óránként közlekedik a 2-es terminál és a belváros között, de április 1-től átmenetileg már nem közlekedik.  

Fókuszban a cargo-forgalom zavartalansága

A Budapest Airport közleménye kiemeli, hogy a repülőtér üzemeltetője a koronavírus-járvány idején is folyamatosan dolgozik a légi áruszállítás zavartalan működéséért, hiszen ez a nemzetgazdaság támogatása mellett az egészségügyi ellátás biztosításában is kiemelt jelentőséggel bír: kulcsszerepet játszik az ellátási láncok működtetésében, illetve az ezen tevékenységekhez kötődő munkahelyek fenntartásában.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér továbbra is fogad és indít légi áruszállító járatokat, lehetőséget biztosítva a további egészségügyi szállítmányok érkezésére is.

A Budapest Airport minden eszközzel támogatja a kormány munkáját, hogy a szállítás gördülékenysége továbbra is fennmaradjon.

Forrás: Budapest Airport

A Liszt Ferenc-reptéren tavaly átadott, működését idén januárban megkezdő légiáru-kezelő komplexum, a Cargo City minden eddiginél fontosabb szerepet kapott a magyarországi légiáru-szállítás terén, hiszen a „normál” légi szállítmányok mellett a koronavírus-járvány kezeléséhez szükséges orvosi eszközök is ide érkeznek a közlemény szerint. Március végére majdnem minden speditőr partnercég beköltözött ebbe a létesítménybe.

A légi áruszállítás tehát kiemelt szerepet kap a koronavírus elleni küzdelemben, ebben elengedhetetlen a közreműködő kollégák áldozatos munkája: a Budapest Airport ezért köszönetet mond minden kollégájának, illetve a légitársaságoknak, az integrátor és a földi kiszolgáló vállalatoknál, a Repülőtéri Rendőr Igazgatóságnál, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál és a légiközlekedési hatóságnál dolgozóknak a kitartó és példaértékű munkáért.

Mi történik a légiáru-szállító járatok személyzetével?

 

A személyzet a repülőgépből kiszállás előtt testhőmérséklet-ellenőrzésen esik át; a fedélzetet akkor hagyhatja el, ha az egészségügyi ellenőrzést végző személyzet nem állapít meg koronavírusra utaló tüneteket. Ha Covid-19 fertőzés gyanúja merül fel (állampolgárságtól függetlenül), a vizsgálatot végző szervezet protokollja lép életbe, az illetőt a Szent László Kórházba szállítják.

A személyzetnek kiszállás előtt büntetőjogi felelőssége tudatában írásban nyilatkoznia kell arról, hogy külföldön elhagyta-e a repülőgép fedélzetét külföldön. Amennyiben a személyzet nem akar pihenőhelyre elvonulni, csak körüljárni a repülőgépet ellenőrzés céljából, annak közvetlen környezetében bár mozoghat, az állóhelyet nem hagyhatja el. Az ellenőrzés végeztével vissza kell szállnia a fedélzetre.

 

Amennyiben koronavírus gyanúja nem merül fel:

Ha a személyzet tagja magyar állampolgár vagy EGT-ország állampolgára és rendelkezik állandó tartózkodási kártyával, beléphet Magyarország területére. Amennyiben járt külföldön vagy elhagyta külföldön a repülőgép fedélzetét, és magyar állampolgár, nem szükséges hatósági házi karanténba vonulnia, azonban a kijárási korlátozásról szóló kormányrendeletben foglalt kötelezettség alapján lakó- vagy tartózkodási helyének elhagyása csak alapos indokkal lehetséges, amely lehet például munkavégzés, hivatásbeli kötelezettség stb.

Azon magyarországi tartózkodási kártyával rendelkező EGT-állampolgárok, akiknél nem állapítanak meg gyanús tünetet, de jártak külföldön, beléphetnek Magyarország területére, azonban kijelölt lakcímükön 14 napos hatósági házi karanténba kell vonulniuk.

Ha a személyzet tagja külföldi vagy nem EGT-állampolgár, illetve nem rendelkezik tartózkodási engedéllyel, csak akkor léphet be Magyarországra, ha pihenőidejét a kijelölt szállodában tölti, rendőri felügyelet mellett. Közösségbe nem mehet, a szálló közösségi tereit (bár, étterem, wellness, sport, stb.) nem használhatja, vendéget nem fogadhat, a várakozási időt kizárólag a szobájában töltheti. A várakozási idő leteltét követően visszaszállítják a repülőtérre, az induló járathoz. A vendég távozása után a szobát fertőtlenítik.