A légközlekedés helyzetében legfájóbb pontnak a bizonytalanságot tartja Johan Lundgren, az Easyjet vezetője, de szerinte előbb-utóbb visszatérnek az emberek a repüléshez. Hasonlóan nyilatkozott Tim Clark, az Emirates vezérigazgatója is, de aggódik amiatt, hogy késik az utasforgalom fellendülése.
A CAPA légiközlkedési tudásközpont februári online eseményén arról beszélt a két vezérigazgató, hogy mire számítanak a következő időszakban.
A brit fapados légitársaság vezetője amiatt panaszkodott, hogy senki nincs, aki tudná, mire lehet számítani. „Azt sem tudjuk, mi lesz egy hét múlva, a nyárról nem is beszélve” – fogalmazott. Hozzátette: abban azonban biztos, hogy az utasok vissza fognak térni, amint az országok feloldják a korlátozásokat.
Ezzel kapcsolatban jelezte, hogy egyre nagyobb a nyomás azokon az országokon, amelyek gazdasága nagyban függ a turizmustól. Ezért is hisz abban, hogy az utasok újra repülni fognak.
Johan Lundgren odaszólt két diszkont versenytársának is, a résidőszabályok felfüggesztése miatt panaszkodó Ryanairnek és Wizz Airnek, szerinte ugyanis nonszensz azt állítani, hogy ez korlátozza a versenyt.
Mindenki annyit repül, amennyit akar, semmilyen bizonyíték nincs arra, hogy a 80/20-as szabály (egy légitársaságnak a megkapott résidők 80 százalékát használnia kell, különben elveszíti őket – a szerk.) felfüggesztése káros lenne – tette hozzá.
A légitársaságok üzleti modelljével kapcsolatban azt mondta, akik erősek voltak a járvány előtt, azok még erősebbek lesznek utána, akik gyengék voltak, még gyengébbek lesznek.
Hasonló véleményt fogalmazott meg Tim Clark, az Emirates vezetője is. Szerinte a járvány jó lehetőséget ad arra, hogy egy légitársaság áttekintse és javítsa kapcsolatát a finanszírozókkal, gyártókkal, beszállítókkal. De gyökeres struktúraváltásban nem hisz, szerinte az erős cégeknek bevált stratégiájuk van, a gyengék pedig a járvány nélkül is csődbe mentek volna előbb vagy utóbb.
Arról azonban most nincs értelme töprengeni és vitázni szerinte, hogy ki és mennyi állami pénzt kap, a lényeg, hogy a légiközlekedést fenntartsák.
Tim Clark a kilátásokkal kapcsolatban azt mondta, decemberben még azzal számolt, hogy július-augusztusban megindulhat a fellendülés, de most úgy látják, októbernél korábban nem kezd növekedni a forgalom.
Ezt azzal indokolta, hogy az új vírusvariánsok és az oltási programok lassúsága miatt a kormányok még tovább fogják fenntartani az utazási korlátozásokat.
Véleménye szerint mivel a légitársaságok sok gépet kivontak, az Airbus és a Boeing pedig később szállít, a közepesen hosszú járatok piacán kapacitáshiány alakulhat ki.
Elmondta azt is, hogy az Emirates nem változtatott a Boeing 777X-szel kapcsolatos terveken csak azért, mert késik a gép.
Továbbra is szeretne Boeing 777X-eket üzemeltetni, hiszen több éve együtt dolgoznak a típus fejlesztésében, de az első példány érkezését a gyártóval ellentétben csak 2024 elejére várja.
A Boeing legutóbbi közleményében azt írta, 2023 év végén adná át az első példányt az Emirates-nek.
A dubaji légitársaság vezetőjének szavai szerint a cég a 2030-as évek közepéig megtartja az Airbus A380-asokat, majd azokat 777X-ekkel váltja ki, és 2035-ig a maihoz képest 30 százalékkal több célállomást fog kiszolgálni.