Az Aeroflot-csoporthoz tartozó Rosszija légitársaság arculatába festették az Irkut MSz-21 repülőgép egyik prototípusát, és bár a forgalomba állítás dátuma továbbra sem ismert, a személyzet képzése megkezdődik ezen a példányon.
A gyártó közlése szerint a 73054-es azonosítójú, 3-as számú tesztpéldányt az oktatópilóták kiképzése mellett a műszaki személyzet felkészítésére is használják majd azokon a repülőtereken, ahová a típus később majd közlekedni fog.
Az érintett gépet a Pratt & Whitney hajtóműveivel szerelték fel, azonban a nyugati szankciók miatt Oroszország nem vásárolhat több ilyen hajtóművet és hozzá való alkatrészt sem, ezért néhány példánynál nagyobb volumenű sorozatgyártás nem várható az alap típusbizonyítványát 2021 decemberében megszerző MSz-21-300-as változatból.
A gyártó orosz repülőgép-ipari holding, az UAC ezért már korábban felgyorsította az orosz Aviadvigatel PD-14-es erőforrásokkal felszerelt, MSz-21-310-es variáns tesztelését, de a légialkalmassági típustanúsítvány megszerzése így sem várható 2024-2025 előtt.
Az MSz-21-es forgalomba állítását korábban az idei év végére tervezte a gyártó, azonban az orosz repülőgépipart sújtó szankciók miatt vélhetően csúszik a nyugati részegységeket és rendszereket jelentős arányban tartalmazó típus debütálása. A kompozit alapanyagok szállítását már az idén február végén kezdődött orosz-ukrán háború előtt korlátozta az USA, így az orosz gyártó kénytelen volt ezt helyben kifejlesztett és gyártott anyagokkal helyettesíteni.
Amint korábban megírtuk, a Pratt & Whitney PW1400G hajtóműves MSz-21-300-as prototípus 2017-ben szállt fel először, az orosz gyártmányú, Aviadvigatel PD-14-es hajtóművekkel felszerelt változat – amely az MSz-21-310 jelzést kapta – pedig 2020 decemberében hajtotta végre szűzrepülését. Korábban adtunk hírt arról is, hogy az orosz cég már elkezdte tervezni a további változatokat, és egy hosszított törzsű, 400-as verziót is szeretne, amely 260 utas szállítására lenne képes.
Mindeközben az orosz repülőgépipari konszern azon is dolgozik, hogy helyi fejlesztésű és gyártású hajtóművekkel legyen képes helyettesíteni a Szuhoj Superjet 100-as gép nyugati, SaM146 típusú erőforrásait. Erre a PD-14-es kisebb változata, a PD-8-as megvalósítása ad majd lehetőséget, addig egyes orosz légitársaságok kénytelenek használt, illetve helyi gyártású (azaz másolt) cserealkatrészekkel felújított erőforrásokat használni az SSJ100-asokhoz.