A repülőgép-karbantartáshoz elsősorban sok hely kell, az Aeroplex hangárterülete pedig épp idén nőtt a duplájára. A fejlesztések azonban nem álltak meg itt, sőt: a kulisszák mögött már kirajzolódik a termelés új alapokra helyezése, amellyel az ACE képes lesz mindenkit meglepni. Keresztes-Tóth Norberttel, az Aeroplex hangárkarbantartási vezetőjével beszélgettünk az ACE elmúlt egy évéről és az előttük álló kihívásokról.
Új hangár, új repülőgéptípus, bővülő létszám. Mégis, ha egy dolgot kéne kiemelned az Aeroplex 2022-es évéből, mi lenne az?
Nehéz kérdés, valóban. Az új hangár valódi szintlépés volt nekünk, hiszen modern infrastruktúra és nagy kapacitás nélkül elértük volna a plafont, amire a termelésben képesek vagyunk. A hangárhelyek száma meghatározza azt, hogy mennyi projektet tudunk elvállalni, a régi hangárjainkkal ezt a határt pedig kezdtük elérni.
Az, hogy mertünk nagyot álmodni, és a 2016-os reorganizáció óta tartó növekedésünknek teret engedve új, szélesttörzsű hangár építése mellett döntöttünk, hosszú távon kifizetődő lesz. Az Aeroplex ma már 700 munkatársának tud stabil, kiszámítható munkalehetőséget biztosítani, és most fektettük le az alapjait a további bővülésnek.
Ha ki kellene emelnem egy dolgot az idei évből, az mindenképpen az új hangár beüzemelése. Ez komoly kihívás volt, hiszen a hangárterületünk a kétszeresére nőtt, amit meg kellett töltenünk megrendelésekkel, a karbantartáshoz szükséges eszközökkel, illetve a folyamatainkba illeszteni az új kapacitásainkat. Röviden tehát: fel kellett nőnünk a feladathoz, hogy ekkora lépést tegyünk.
Mondasz néhány adatot arról, hogy milyen karbantartási munkák voltak idén az Aeroplexnél?
Idén a leggyakoribb vendégek az Airbus A320-as család, illetve Boeing 757-es típus volt, előbbiből több mint 30, utóbbiból 20 darab volt. Ezek keskenytörzsű, egyfolyosós típusok. A nálunk megforduló repülőgépek körülbelül egynegyede szélestörzsű.
Ami az utasszállító, illetve teherszállító gépek arányát illeti, az elmúlt években ez a szám jelentősen változott, 2017 előtt nem volt a portfóliónkban cargo-gép, ekkor döntöttünk úgy, hogy ezzel a szegmenssel is foglalkozunk. Ez nagyon jó döntésnek bizonyult, hiszen a pandémia évei alatt ezek jelentették a túlélés zálogát. Ma már elmondható, hogy az ACE-nál karbantartott gépek 40 százaléka cargo.
És volt egy Airbus A330-as is…
Igen, ez kétségkívül az egyik legizgalmasabb projektünk volt idén. Nemcsak nekünk, hanem a repülőgép tulajdonosának (KKM) és üzemeltetőjének (Wizz Air) sem volt korábban tapasztalata ennek a típusnak a nagykarbantartásával. Az Aeroplex nem sokkal előtte szerezte meg a típusra való jogosítást, és nagy várakozással tekintettünk az első projektre, hiszen az ACE történetében ez volt az első E kategóriás szélestörzsű típus.
Már a felkészülés is több mint egy évig tartott: ki kellett képezni rá szakembereket, meg kellett hozzá vásárolni új eszközöket és szerszámokat, illetve az eljárásrendjeinkben is meg kellett tenni a szükséges változásokat ahhoz, hogy fogadni tudjuk az A330-ast.
Keresztes-Tóth Norbert
Tanulmányait a Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Szakközépiskolában végezte, ahol repülőgép-szerelő és repülőgép-műszerész végzettséget szerzett. 2008-ban helyezkedett el az Aeroplexnél mint repülőgép-szerelő. 2017-től művezető, 2018-tól termelési vonal vezető megbízást kapott.
EASA Part 66 B1 jogosítással rendelkezik, szakszolgálati engedélye Boeing 737-es típusváltozatokra (300-900-as), illetve Airbus A320-as családra (A318-A321) terjed ki.
2020 szeptembere óta tölti be az Aeroplex hangárkarbantartási üzletágának vezetői pozícióját.
Keresztes-Tóth Norbert 37 éves, házas, két fiúgyermek édesapja.
Ha már szóba kerültek a szakemberek, a sok projekthez egyre több kéz kell. Hogyan birkóztok meg ezzel?
A felkészülés, amit az új szélestörzsű hangár beüzemelésével el kellett végeznünk, magában foglalja a létszámbővítést is. Sajnos az egész légiközlekedési iparágban, Magyarországon és külföldön is egyaránt, elmondható, hogy súlyos a munkaerőhiány. Ez tehát nem az Aeroplexet érinti egyedül, az egész kontinensen küzdenek a megfelelő szakemberek megtalálásával és megtartásával.
A nehézségek ellenére mi kedvezőbb helyzetből vághattunk neki az idei szezonnak, hiszen nagyon sok szolgáltatóval ellentétben nálunk egyáltalán nem volt leépítés a járványhelyzet miatt. Sőt, az Aeroplex az elmúlt két évben is növekedni tudott.
A légiközlekedés más szegmenseihez képest ugyanakkor nálunk még az is kihívást jelent, hogy a repülőgép-karbantartáson nem dolgozhat akárki. Éppen ezért nálunk a munkaerő bevonzása mellett a megtartása, illetve az utánpótlásnevelés is nagy hangsúlyt kap. Az Aeroplexnél a stabilitás és a családias környezet két olyan meghatározó érték, amelyek a kollégáinknak is fontosak. A duális képzésben pedig azért veszünk részt egyre nagyobb hangsúllyal, hogy hosszú távon megalapozzuk a szakma jövőjét Magyarországon.
Hogyan élitek meg ezt a bővülést, amin az elmúlt években végigment az ACE?
Az új hangár révén kívülről jól látható a növekedési pálya, amit bejárt az Aeroplex. Ha viszont a felszín alá nézünk, még ennél is fontosabb változások kapujában vagyunk. Az ACE már nem egy kis termelőüzem, ami a repülőgép-karbantartási iparnak egy üde színfoltja. Olyan független műszaki bázis vagyunk, ami régiós szinten nagyra nőtt, így sokkal komolyabb célkitűzéseink vannak, és az elvárások is nagyobbak velünk szemben.
Ennek megfelelően kell a folyamatainkat is ehhez igazítani. Sokkal nagyobb szervezettségre és rendszerszemléletre van szükség. A gyártó- és feldolgozóipar más szegmenseiből ismert lean technikákat eddig is igyekeztünk átültetni a saját gyakorlatainkba. Idén viszont egy új szervezeti egységet állítottunk fel, az OpEx (Operational Excellence, vagyis működési kiválóság) csapatot. Az ő feladatuk már sokkal kiterjedtebb annál, hogy a karbantartás egyes folyamataiban növeljük a hatékonyságot. Az OpEx lényege, hogy komplexen tekint az egész termelésre, és úgy hajtja végre a fejlesztéseket, hogy figyelembe veszi azok hatását a teljes vállalatra nézve.
Mit lát egy fiatal, aki most kezdi ezt a szakmát?
Egy mai pályakezdő, de már a szakmában dolgozó is abban a szerencsés helyzetben van, hogy ennek a változásnak részese lehet. Belátható közelségben van, amikor elmondhatja, hogy nincs különbség az ő munkája és az őt körülvevő vállalat folyamatai, hatékonysága tekintetében bármelyik modern nyugat-európai repülőgép-karbantartóhoz képest.
Nagyon izgalmas ez a fejlődési út, hiszen előttünk nem áll rendelkezésre más hazai minta, hogy ezt miképp lehet jól csinálni. Mindent magunknak kell kitalálni, persze ehhez külföldi példákat és know-how-t is igyekszünk felhasználni.
Az Aeroplex nemzetközi piacon működik, miért nem lehet egyszerűen lemásolni egy sikeres külföldi MRO-t?
Azért, mert nekünk nagyon sok más körülményt is figyelembe kell vennünk. Az, hogy mögöttünk nem áll egy multinacionális szervezet minden tudása és folyamata, egyszerre nehézség, de a sikerünk kulcsa is. A legtöbb visszatérő ügyfelünk azért választ minket, mert sehol nem kapja meg azt a fokú rugalmasságot, mint nálunk. Ezt az értéket pedig mindenáron meg kell tartanunk, így a folyamatainkat is aszerint lehet átalakítani, hogy a rugalmasság, találékonyság továbbra is az ügyfélközpontú szolgáltatásaink fókuszában maradjanak.
A körülmények alatt azt is értjük, hogy a működésünk, infrastruktúránk is egyedi. Változatos repülőgéptípusokkal dolgozunk, más a hangáraink elrendezése, így nem lehet egy az egyben lemásolni egy máshol jónak tűnő példát. Egyebek mellett ennek is az OpEx csapat figyelmében kell állnia, amikor egy lean átalakítást megtervez.
Milyen átalakításokat kell ezalatt érteni?
Vannak fizikailag megvalósuló dolgok, mint például a munkakörnyezet felújítása. Mindent annak rendelünk alá, hogy a munkatársaink a leghatékonyabban tudják ellátni a feladatukat. Nem félünk beruházni új technológiákba, ha azt látjuk, ettől kényelmesebb, gyorsabb és magasabb minőségű lesz a munka. Azt kell mondjam, a teljes menedzsmentünk elkötelezett eziránt, és egymás munkáját is támogatva törekszünk arra, hogy a termelésben résztvevő területek teljes összhangban legyenek.
Nagyon fontos még a digitalizáció. Ebben nincs nagy lemaradásunk a piacvezető cégekhez képest, sőt van, amiben mi járunk előrébb. A folyamatainkat fokozatosan állítjuk át digitalizáltra, és néhány éven belül papírmentes lesz a munkánk. Aki a szakmában van, jól tudja, hogy ez mekkora feladat, hiszen a repülőgépek karbantartása az egyik legkonzervatívabban dokumentált tevékenység.
Jól értem, az Aeroplex úgy veszi át a nemzetközi példákat, hogy egy saját rendszert talál ki?
Pontosan, még nevet is adtunk neki: Aeroplex Maintenance System, vagyis AMS. Gyártócégeknél nem ritka, hogy egy vállalat saját termelésirányítási rendszert dolgoz ki, mi is ezt tesszük. Ez olyan folyamatok és standardok összessége, amely meghatározza, hogy hogyan szeretnénk működni magas minőségben és hatékonyan.
Ennek természetesen az is a része, hogy a lean módszertan elvei szerint nem felülről tekintünk rá a termelésre, hanem az emberek szintjéről. Célunk, hogy a működésünket az emberekkel és az emberekért alakítsuk ki. A munkatársaink bevonása és megtanítása erre a gondolkozásra része a stratégiának, a végeredmény pedig egy teljesen egyedi és új minőség lesz a hazai repülőgépiparban.