A repülőgép-karbantartás távolról nézve zárt, közelről viszont nagyon is nyílt világ, ami közel sem csak a repülőgépek szereléséről szól. Ha jobban megismerjük, rájövünk, hogy miért az Aeroplex (vagy ahogy sokan ismerik: ACE) ma az egyik legizgalmasabb munkahely, ha valaki repülők között szeretne a szakmájában dolgozni, vagy akár új képességeket szerezni!

Új hangár, még több karbantartási projekt és új üzletágak kísérik az Aeroplex mindennapjait, a sok változás pedig mind egy irányba mutat: az ACE ma már egy stabil, nyereséges, és egyre több embernek munkát adó magyar nagyvállalat, amely a történetének három évtizedében képes volt nem csak az újjászületésre, de mára a hazai légiipar egyik zászlóshajójává válni.

Nem csoda tehát, hogy az Aeroplex folyamatosan keresi az új munkatársakat. Az elmúlt két évben a Covid okozta iparági sokk miatt a legtöbb légiipari szereplő a leépítés mellett döntött, ezzel szemben az ACE előre lépett, fejlesztett, és minden munkatársát megtartotta a válság alatt is. Ennek köszönhetően jóval stabilabb alapokra építkezik a jelenlegi növekedésben.

Az új szélestörzsű hangár közel duplaannyi kapacitást jelent, ez pedig a cég minden területére hatással van.

Forrás: Aeroplex, fotó: Lakatos Péter/MTI

Sokan talán nem is sejtik, mennyi folyamat és ember összehangolt munkája kell ahhoz, hogy egy repülő, amely utasok tízezreit vagy teheráruk száztonnáit szállítja az év nagy részében, minden műszaki és biztonsági előírásnak megfelelően álljon az üzemben tartó rendelkezésére, akár több évtizednyi használat után is. Az ACE nemzetközi színvonalú munkát végez magyar szakemberekkel azért, hogy a repülő továbbra is a legbiztonságosabb közlekedési mód maradjon.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

De lássuk, hogy miből áll egy repülőgép karbantartása? Ez attól is függ, milyen karbantartásról beszélünk, lásd a keretes anyagot.

Mit jelent egy repülőgép esetében a karbantartás?

 

Attól függ, mennyire átfogó a vizsgálat. Amikor egy repülőgép forgalomban van, utasokat és/vagy árut szállít, egy-egy le- és felszállás között egy külön műszaki csapat hajt végre egy sor vizsgálatot a repülőgépen. Szükség esetén kisebb javításokat is végrehajtanak, hogy a repülőgép műszakilag minden követelménynek megfeleljen, amikor járatokat teljesít.

 

Forgalmi karbantartást a budapesti repülőtéren nagyrészt az Aeroplex végez, emellett egyes légitársaságok saját műszaki személyzettel látják el ezt a feladatot. Az Aeroplex közel 100 fős dedikált csapattal dolgozik a nap 24 órájában, a Liszt Ferenc repülőtéren megforduló repülőgépek többségét kiszolgálva.

 

A repülőgépeket repült óraszám, fel- és leszállások száma, illetve még néhány egyéb kritérium alapján időszakos nagykarbantartásnak, esetenként pedig javításnak is alá kell vetni. Ilyenkor a repülőgépeket kiveszik a forgalomból, és az elvégzendő feladatok összetettségétől függően néhány napos, vagy akár több hetes ápolási folyamat indul el, amit zárt hangárakban végeznek. (Akár egy személyautó esetében egy garázs.)

 

A hangár karbantartási munkálatokat kizárólag megfelelő képesítéssel rendelkező műszaki szakemberek végezhetik el, a teljes folyamat pedig pontos koreográfia és technológia szerint történik. A hangár karbantartást különböző műhelyek támogatják: külön műhelyek dolgoznak a repülőgép külső burkolatán, fém és kompozit és szerkezeti elemeinek javításán, a belső burkolatok és elemek (pl. székek, tárolók) javításán, illetve a repülőgép elemeinek festésén.

 

A repülőgép speciális berendezéseinek javítását egy harmadik terület, a Berendezés karbantartás végzi. Itt a legkülönfélébb szakterületek dolgoznak és nyújtanak szolgáltatást nemcsak a hangárban éppen javítás alatt álló repülőgépek esetében, hanem számos más külső megrendelő számára. Ilyen szolgáltatások a kerék és fékagy javítás, a vészmentő és oxigénellátó berendezések javítása, a roncsolásmentes anyagvizsgálat, illetve a fedélzeti elektromos berendezések javítása.

A példánkban most egy nagykarbantartás (C-check) menetét vesszük végig. Amikor megérkezik Budapestre a repülőgép és a szerelők nekilátnak az ápolásnak, ezt már hosszú hetek előkészítési munkája előzi meg.

Az első lépés klasszikus sales támogatással kezdődik, amikor létrejön az üzletkötés az ügyféllel. Itt dől el, hogy hány darab és milyen típusú repülőgépen, milyen mélységű ápolási munka várható, illetve pontosan mikor – ez utóbbi azért is fontos feltétel, mert az Aeroplexnél hónapokra előre megvan a karbantartások pontos beosztása.

Forrás: Aeroplex

A karbantartás közeledtével a repülőgép üzemeltetője megküldi a munkacsomagot, amit különböző kategóriák szerint lehet elkülöníteni: A-check, C-check, OOP (Out of Phase), emellett vannak gyártók által kiadott úgynevezett service bulletinek (SB), légialkalmassági utasítások (AD), megrendelő által kért változtatások (Modification), javítások (Repair), illetve a bérelt repülőgép visszaadása előtti, úgynevezett End-of-Lease Check. Az Aeroplex munkái közül a C-check a leggyakoribb.

A munkacsomagot az ACE mérnökcsapata dolgozza fel, akik összeállítják a gyakran több száz egyedi feladatból álló karbantartási tervet, megtervezik a szükséges erőforrásokat, anyagigényeket. Ennek alapján a logisztikai terület letárgyalja a beszállítókkal és beszerzi az ápoláshoz szükséges fogyóeszközöket, anyagokat, alkatrészeket, berendezéseket. Ekkor a repülőgép még mindig nincs Budapesten!

Ezt követően a karbantartást végrehajtó területek, vagyis a szerelőkből és műszerészekből álló műszakok, a javításokat végző műhelyek megszervezik a beosztást, és felkészülnek a repülőgép fogadására. Eközben a raktárba megérkeznek a karbantartáshoz megrendelt anyagok, és nekilátnak a termelés kiszolgálásának, vagyis, hogy az adott munkafolyamathoz mindig időben a repülőgépnél legyen minden szükséges anyag és eszköz.

Forrás: Aeroplex

Mikor megérkezik a repülő Budapestre, az ACE csapata pontosan megtervezett és előkészített munkafolyamattal áll neki, és hajtja végre az ápolást. Természetesen, ahogy egy autónál, úgy egy repülőgépnél is felmerülhetnek váratlan feladatok, előre nem látott hibák, amiket az ügyféllel egyeztetve el kell végezni. Ezt a gördülékeny kapcsolattartást is egy dedikált csapat végzi.

Az Aeroplex egyik nagy erőssége, hogy független szolgáltatóként van jelen a nemzetközi piacon, amivel rugalmasabban és személyre szabottan tudja kiszolgálni az ügyfelek igényeit.

Eközben ugyanazt, vagy gyakran még magasabb minőséget tud nyújtani, mint egy multinacionális nagyvállalat, akárcsak egy modern kézműves manufaktúra.

Mi az ACE titka, amivel a kapacitások növelése mellett az ügyfeleknek nyújtott szolgáltatások körét is folyamatosan képes bővíteni? Miért az ACE a legjobb hely, ha valaki naprakész tudásra és nemzetközileg elismert képességekre vágyik a repülőgép-karbantartási szakmában? És hogy lehet megőrizni a hagyományos családias értékeket egy folyamatosan bővülő nagyvállalatnál?

Mindez kiderül a következő két cikkünkből, a sorozat következő része itt olvasható.

Az Aeroplex, a régió legnagyobb repülőgép-karbantartó vállalata számos nyitott pozícióval várja a szakembereket, nézd meg az álláslehetőségeket itt!

A cikksorozat az Aeroplex támogatásával jött létre.