A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) közvélemény-kutatása szerint az utasok több információt szeretnének kapni az utazásukról, és nyitottak a biometrikus azonosításra, valamint a legtöbb repülőtéri folyamat automatizálására.

Az IATA éves online közvélemény-kutatásában idén 145 országból 10,5 ezren vettek részt. Az online kutatás eredményeit ismertetve az IATA azt írta, a járat státuszáról a megkérdezettek 82, a csomag hollétéről 49, az ellenőrzési pontokon várható várakozási diőkról 46 százalék szeretne részletes adatokat kapni a mobiltelefonokra. Emellett az utasok 56 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szeretné az utazás teljes hosszában valós időben nyomon követni a csomagját.

Az utasok leginkább a mobiltelefonjukra küldött üzenetben szeretne információt kapni a járatról, a csomagról, ezt az utasok 73 százaléka választotta, 10 százalékkal többen, mint 2016-ban.

A kérdőívet kitöltő utasok többsége, 65 százaléka hajlandó lenne személyes adatok megadására, hogy gyorsabban átjusson a biztonsági ellenőrzésen, 45 százalék pedig a biometrikus azonosítást preferálja.

A müncheni repülőtér automata kapui a biztonsági ellenőrző pont előtt. Fotó: Munich Airport

Emellett az utasok egyre több helyen akarnak automatizált rendszerekkel találkozni a repülőterken. Az automatizált utasfelvételt 84 százalék támogatja, 47 százalékuk okostelefonon keresztül szeret becsekkolni, és mindössze 16 százalék preferálja a hagyományos utasfelvételt.

Hirdetés

A válaszadók 74 százaléka az útlevél-, és határellenőrzést is szeretné automatizálni, mivel 72 százalék szerint ez felgyorsítaná a folyamatokat, 65 százalék szerint pedig a biztonságot is javítja.

Nagyon népszerű az utasok körében az automata poggyászledobó is, 70 százalék szeretné saját maga leadni a csomagját egy erre kialakított automatánál, és mindössze 3 százalék szeretné, ha a földi kiszolgáló tenné fel a poggyászszalagot a bőröndjére. Egyre nagyobb az elektronikus csomagazonosító is, 39 százalék támogatja ezt a technológiát, 8 százalékkal többen, mint egy évvel korábban.

A sok automatizálás mellett azonban vannak olyan speciális helyzetek, ahol az utasok ragaszkodnak az emberi jelenléthez. A 65 év feletti utasok például többnyire a hagyományos utasfelvételt, poggyászfeladást kedvelik, és minden korcsoportban emberekkel szeretnék megbeszélni a problémákat egy járattörlés, vagy bármilyen járattal kapcsolatos probléma miatt.

A legtöbben mobiltelefonra szeretnének információkat kapni a járatról és a csomagról. Forrás: Lufthansa

Az utasok a legnagyobb problémának a repülőtéri utasbiztonsági ellenőrzést, valamint határellenőrzést tartják. A legnagyobb frusztrációt a személyes tárgyak kivétele (57 százalék), az elektronikai eszközök kézipoggyászból való eltávolítása (48 százalék) és az átvilágítás nem egységes volta (41 százalék) okozza.

A beszállítás folyamatában az utasok szerint sokkal hatékonyabb sorban állási rendszert (64 százalék) kellene kidolgozni, 42 százalék a fej feletti tárolók teljes kihasználását akarja, 33 százalék pedig nem szeretne a beszállító folyosón várakozni.

Hirdetés