Az Egyesült Királyság léginavigációs szolgáltatójának előzetes jelentése szerint egy benyújtott repülési tervben szereplő két azonos nevű, de egymástól mintegy 7500 kilométerre lévő útvonalpont okozta az informatikai rendszer összeomlását, a Ryanair vezére mindezt mosakodásnak tartja, az utasok és légitársaságok kárának megtérítését és a vezetők lemondását követeli.

A NATS előzetes jelentése szerint a legiforgalmi irányításban használt fontos rendszerekben augusztus 28-án a nap kezdetén nem tapasztaltak semmilyen hibát, frissítés sem történt az érintett időszakban.

Az összeomlásához vezető eseményláncolat helyi idő szerint hajnali 4 óra előtt kezdődött, amikor egy meg nem nevezett légitársaság az ország légterén átrepülő repülési tervet nyújtott be az Eurocontrol felé, amely automatikusan továbbította azt az érintett légterek léginavigációs szolgáltatóinak.

A NATS ezek feldolgozását a swanwicki központban végzi a Flight Plan Reception Suite Automated (FPRSA-R) nevű alrendszer segítségével, amely a repülési tervben szereplő be- és kilépési pontokkal együtt a megfelelő formátumra alakítva adja tovább az érintett légiforgalmi irányító egységnek.

A problémát okozó repülési tervet helyi idő szerint 8 óra 32 perckor kapta meg az Eurocontroltól az FPRSA-R rendszer, és abban két azonos nevű, de egymástól közel 7500 kilométerre lévő útvonalpont szerepelt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Annak ellenére, hogy a két azonos nevű útvonalpont az Egyesült Királyság légterén kívül volt, a szoftver nem tudta feldolgozni a repülési tervet, ez pedig egy olyan dominóhatást indított el, amely miatt az éles és a tartalék rendszer is összeomlott.

Fotó: NATS

Emiatt délelőtt 11 órakor korlátozni kellett a teljes légtér kapacitását, amely jelentős késésekhez és járattörlésekhez vezetett főként az ország repülőtereiről induló járatoknál, de érintette az oda érkező, valamint a légtéren csak áthaladó járatokat is.

A rendszer működését este 6 órára sikerült visszaállítani, ám a fennakadás tovagyűrűző hatásai miatt másnap is jelentős számú járatot kellett törölni, illetve késések is előfordultak még.

A hasonló esetek elkerülése érdekében a vállalat változtatásokat hajtott végre az FPRSA-R szoftveren, amely kiszűri a hibás repülési terveket, valamint olyan mechanizmusokat építettek be, amely megakadályozza a rendszer összeomlását.

A Twitteren közzétett reakciójában Michael O’Leary, a Ryanair vezetője komoly kritikákat fogalmazott meg a jelentésről, amely szerinte messze alábecsüli a hiba miatt törölt és a jelentős késést elszenvedő járatok számát.

Míg a NATS szerint augusztus 28-án 1500 járatot kellett törölni a hiba miatt, az Eurocontrol adatai szerint több mint 2000-et, emellett sokkal magasabb volt a jelentős késések száma is a bevallottnál, aznap és a következő napon is.

A Ryanair vezére szerint a NATS menedzsmentjének távoznia kellene pozíciójából, a cégnek pedig kártalanítania az érintett utasokat és légitársaságokat.