Egy USA-beli és egy dél-afrikai cég finanszírozná a pénzügyi nehézségekkel küzdő South African Airways következő három évének várható veszteségeit. Cserébe pedig 51 százalékos többségi tulajdonrészt kérnének, ám a kormány visszautasította az ajánlatot, mondván, előbb stabilizálják a működését.
Hosszú évek óta jelentős mínuszban van a dél-afrikai állami légitársaság, a South African Airways 2012 óta 23 milliárd rand, azaz 1,4 milliárd euró veszteséget halmozott föl.
Lényegében csődben van a cég, a hiteleit nehezen tudja visszafizetni vagy refinanszírozni, eszközeinek könyv szerinti értéke már alacsonyabb, mint a tartozásaié. Bár az állam időről időre kisegíti, most jelentkezett a kormánynál két befektető, akik ajánlatot tettek a vállalat átvételére – írja az Aerotelegraph.
A dél-afrikai Fly Modern Ark az USA-beli Cerberus céggel karöltve 21 milliárd rand kölcsönt nyújtana, cserébe 51 százalékos tulajdonrészt kérnek a légitársaságban.
Tehát vélhetően részesedésre váltható hitelről volna szó, amely ismert konstrukció az üzleti világban. A Cerberus többek közt az Alitalia-privatizáció körüli hírekből ismerős, de bizonyos információk szerint végül elállt attól, hogy megvegye a csődvédelemben működő olasz légitársaságot.
Egyébként a két befektető által ajánlott összeg a következő három év tervezett veszteségeit finanszírozná, a South African Airways vezetősége szerint ugyanis a már elkezdett átszervezések hatására 2021-től ismét nyereséget termelhet a vállalat.
A dél-afrikai kormány azonban visszautasította az ajánlatot.
Az állami vállalatokért felelős minisztérium egyik szóvivője közölte, sok ilyen és hasonló megkeresésük van, de először stabilizálni szeretnék a légitársaság működését, csak azután jöhet szóba az eladása, hiszen ekkor becsülhető fel a cég valódi értéke.
Egyes vélekedések szerint azonban a visszautasítás a Fly Modern Ark mögött álló Theunis Crous miatt történt: az üzletembernek nincs túl jó híre a Dél-Afrikai Köztársaságban, egykori építőipari cége körül adócsalási botrány van, bírósági szakaszban van már az ügy.
A Fly Modern Ark nevű cége az információk szerint Boeing- és Bombardier-repülőgépek lízingjével és eladásával foglalkozik, emellett már bejelentkezett az Air Zimbabwe légitársaság megvételére is, ahogy a South African leányvállalata, a South African Express is érdekelte korábban.