A Moszkva mellett rendezett MAKS 2019 légiszalonon mutatkozott be először a nyilvánosság előtt a fejlesztés alatt álló újgenerációs orosz utasszállító, az Irkut MSz-21-300-as. A gyártó UAC ezzel együtt három szándéknyilatkozatot is aláírt több vevővel a típus megvásárlásáról.

Bár a típus tesztprogramja jelentős csúszásban van, a nagy presztízs érték miatt a gyártó Irkut mindenképpen szerette volna prezentálni az MSz-21-est az ország legnagyobb légiszalonján.

Az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) részeként működő vállalat három példányt mutat be a Zsukovszkij reptéren, kettőt statikusan.

Ezek közül az egyiket a gyári konfiguráció szerint javasolt kabinberendezéssel látták el, így a látogatóknak lehetőségük van a jövőbeli utazási élmény kipróbálására.

Így néz ki az MSz-21-es az UAC saját videóján

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az FTV-1 jelzésű, elsőként elkészült, a típus szűzrepülését is végrehajtó prototípus pedig dinamikus programmal demonstrálja képességeit az érdeklődők, és számos meghívott VIP vendég, potenciális vevők képviselői előtt.

Ennek jelentőségét jól jelzi, hogy a 27-i bemutatórepülést Vlagyimir Putyin orosz elnök és vendége, Recep Tayyip Erdogan török elnök is megtekintette. A szövetséges vezetők ezután reményüket fejezeték ki a kereskedelmi és ipari kapcsolatok szorosabbra fűzésére vonatkozóan.

A tesztelési fázisban vergődő utasszállító programjáról a MAKS-on megjelent képviselők jóvoltából nyilvánosságra került néhány új részlet a prioritásokat illetően.

Eszerint első helyen áll az orosz típusbizonyítvány, légialkalmassági engedély megszerzése, és csak ezután van a sorsban az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) tanúsítványának elnyerése.

Ennek oka valószínűsíthetően, hogy a 169 darab fix megrendelés – valamint az eddigi 150 darab opciós kötés és szándéknyilatkozat – nagy része orosz cégektől érkezett, mindössze 16 legyártandó gép kerül majd jelen állás szerint Egyiptomba illetve Azerbajdzsánba.

Három cég kötött előzetes szerződéseket a MAKS-on

Bár a MAKS légiszalon géprendelések terén rendszerint nem a nagy üzletkötésekről szól, szimbolikus jelentősége miatt néhány megállapodást minden alkalommal aláírnak orosz gyártók vagy légitársaságok.

Forrás: UAC

Idén a Yakutia és két másik fuvarozó is így tett, így összesen három előzetes megállapodást, szándéknyilatkozatot zsebelhetett be az Irkut az MSz-21-esre.

A Szuhoj Superjetekkel haidlábon álló légitársaság öt MSz-21-300-as vásárlására vonatkozóan fejezte ki szándékát, míg a kazah Bek Air tíz példányra tette meg ugyanezt. Ezen felül öt gépet egy meg nem nevezett vásárló is szeretne forgalomba állítani – számolt be a Flightglobal.

Nyugati megrendelő viszont mostanáig nincs.

Az Irkut csúcsra járatott marketinggel igyekszik ezen változtatni, állításuk szerint legkorszerűbb megoldásokat felvonultató MSz-21-300-as üzemeltetési költségei 5-7%-kal alacsonyabbak, mint a nyugati vetélytárs típusok – az Airbus A320neo és a Boeing 737 MAX – esetében.

Ezt a beszállítási téren nagy problémákat okozó, de aerodinamikailag annál előnyösebb kompozit szárnyak, és a nyugati típusokon is használt Pratt and Whitney GTF-család 1400G-JM jelzésű tagjával érik el, de később hazai PD-14-es erőforrásnak is hasonló értékeket kell majd produkálni.

PD-14-es a tesztelésre átalakított Il-76-os szárnya alatt.

A tesztprogramot még komplikáltabbá teszi, hogy a szárnyakhoz eddig használt nyugati (és japán) kompozitokat a Rostec amerikai szankciók miatt már nem importálhatja, így azokat hazai termékekkel kell pótolni.

Az új alapanyagok tesztelése a Flightglobal másik beszámolója szerint ha minden jól megy ez év végére befejeződik, és használhatóvá válnak a gyártásban is.

A program költségeinek fedezéséhez februártól egyenesen az orosz államkasszából érkezik plusz tízmilliárd rubel több részletben, és az Novikombankkal kötött megállapodás értelmében a pénzintézet ugyanennyivel száll be.