Továbbfejlesztette népszerűnek számító MD-900 Explorer típuscsaládját az amerikai MD Helicopters, bemutatták a felfegyverezhető, kifejezetten katonai alkalmazásra készült változatot.

Az elmúlt időszakban jelentősen változtak a piaci igények a hadi célokra szánt helikopterek szegmensében, a kifejezetten erre tervezett típusok mellett egyre nagyobb igény van könnyű, többféle szerepkörben is alkalmazható gépekre.

Forrás: MD Helicopters

A gyártók ezt a polgári piacról már ismert és kiforrott típusaik átalakításával, felfegyverezhető változatok készítésével igyekeznek kielégíteni, az MD Helicopters ezért az 500-as típuscsaládja után újabb modelljéből dob piacra ilyen verziót.

A Magyarországon légi rendészeti szerepkörben alkalmazott MD-900-as típuscsalád legújabb tagját, az MD-969-est Atlantában, a Heli-Expo 2019 szakkiállításon leplezte le a gyártó.

A gép új generációs, teljes egészében digitális kijelzőkkel felszerelt pilótafülkét kapott, amelynek rendszereit a Genesys Aerosystems szállítja.

Ebbe beletartoznak az IDU-680 típusú integrált megjelenítők és a Macro-Blue taktikai kijelzők is, amelyeken a fegyverrendszerek kezelését és a misszió menedzsmentjét végezheti a személyzet.

A maximum nyolc fő befogadására alkalmas gép emellett egypilótás üzemben is alkalmas műszeres szabályok (IFR) szerinti repülésre, az éjszakai utakat és fegyverhasználatot pedig az éjjellátó szemüveggel (NVG) való kompatibilitás teszi lehetővé.

Az MD-969 alkalmazható közvetlen tűztámogató, könnyű szállító és futár, légi vezetési pont, valamint kutató-mentő szerepkörben is.

A polgári változathoz képest szembetűnő változásokat eszközölt a gyártó a gép külsején, az orr alá szerelt WESCAM MX-15 rendszer helyét szintén forgatható, a célzórendszerrel egybeépített FLIR egység vette át.

Illusztráció, a Légi Rendészet R909 jelű MD-902-ese (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Emellett oldalanként három-három külső függesztőpilon is helyet kapott, ezekre gépágyú, géppuska vagy rakétaindító konténerek rögzíthetők a közvetlen tűztámogató szerepkörhöz.

A burkolat alatt egyelőre nem történtek nagyobb változások, a farokrotor elhagyását lehetővé tévő, nyomaték-kiegyenlítő NOTAR-technológia és a két Pratt&Whitney Canada PW206E hajtómű változatlan formában található meg.

Közben ugyanis elsősorban az USA hadseregének igényei alapján fejlesztés alatt áll a nagyobb utazósebességre tervezett, Swift fantázianevű verzió is.

Ennél már döntő részben kompozit anyagokból készül a sárkányszerkezet, és a NOTAR-rendszer átalakítása révén a két gázturbina tolóerőt is termel majd.

Az MD-969 gyári bemutatóvideója