Mintegy 300 dolgozót érint, hogy a Ryanair-leánycég Lauda hamarosan, már május 29-én felszámolja az osztrák fővárosban lévő állomáshelyét, mivel a vállalat és a szakszervezet nem tudott megegyezni a fizetésekről.
Az ír fapados óriás tulajdonában lévő légitársaság ugyanis a héten ultimátumot adott a Vida szakszervezetnek az új, alacsonyabb fizetésről szóló kollektív szerződés elfogadására, amely azonban a határidő lejártával ezt megtagadta – írja az osztrák közmédia portálja.
Az érdekképviselet azt írja: azért utasították el az ajánlatot, mert a bécsi szociális segély és a szegénységi küszöb alatti bért akart adni a cég.
A Vida szerint előbbi összege havi 917, utóbbié pedig 1259 euró, ám a Lauda a légiutas-kísérőknek csupán havi nettó 848 euró kezdő fizetést kínált volna.
A légitársaság más, például németországi bázisairól nincs szó egyelőre, azok a jelek szerint tovább működnek.
A Lauda közleményében „legmélyebb sajnálatát” fejezte ki, hogy sikertelen a tárgyalás és munkahelyek szűnnek meg.
A cég szerint a szakszervezet „szégyenletes módon” nem vette figyelembe a pilóták 95 és a légiutas-kísérők 70 százalékának kívánságát, ezzel pedig „megsemmisít” 300 jól fizetett munkahelyet.
Emellett a kormányzatot is okolja a vállalat, hogy nem tett semmit az ügyben, noha a Lufthansa-leánycég Austrian Airlinest meg akarják menteni.
A Vida szerint a lefelé tartó bérspirálban felelőssége van a gazdasági kamarának is, amely áldását adta a Lauda tervezetére a kollektív szerződésről. Úgy fogalmaznak: a jelek szerint tabukat is kész átlépni az országos kamara, amely a Ryanairrel együtt „a bérek sírásója”.
Arra is kitér a szakszervezet, hogy a koronavírus-járvány hatásait kivédendő az osztrák kormány gazdaságvédelmi intézkedéseit igénybe lehetne venni. Így például a munkabér-támogatást is igényelhetné a Lauda, amelynek köszönhetően nem lenne szüksége ilyen nyomásgyakorlásra.
Az ügyben egyébként megszólalt a pénzügyminiszter és a Schwechat-reptér üzemeltetője is, előbbi szerint a felek dolga a megegyezés, a kormányzat ebbe nem tud beleszólni. Utóbbi pedig reméli, még visszaül a szakszervezet és a Lauda vezetősége a tárgyalóasztalhoz, mert nem szabad „a hiányzó tárgyalóképesség áldozatául esniük a dolgozóknak”.
Az osztrák légitársaság már tavaly bérharcok terepévé vált, ennek részeként álláshirdetések szerint komolyan felmerült, hogy az anyavállalat, a Ryanair másik, lengyel leánycége nyit inkább bázist Bécsben.
Ismert, az egykori Air Berlin-leányvállalat Fly Nikit a néhai alapítója, Niki Lauda közreműködésével sikerült megmenteni a német anyacég csődje után, majd a Laudamotion néven üzemelni kezdő légitársaságban ezt követően a Ryanair fokozatosan szerzett teljes tulajdont.