Bezárja gatwicki bázisát a Virgin Atlantic, végleg kivonja Boeing 747-400-as gépeit, és jelentős leépítést hajt végre. A Qantas pénzügyi helyzete egyelőre stabil, de egyelőre elhalasztotta az ultrahosszú járatok indítását, és olcsó jegyeket ígér. A Malaysia Airlines partnert keres a további működéshez, a Thai Airways pedig az állami segítségben látja utolsó esélyét a megmenekülésre.

A BBC értesülései szerint a Richard Branson érdekeltségébe tartozó Virgin Atlantic bezárja gatwicki bázisát. London második legnagyobb repülőtere ezzel a még egy nagy ügyfelét veszítheti el, ugyanis a British Airways még a múlt héten közölte: nem kizárt, hogy megszünteti ottani állomáshelyét.

Forrás: Wikimedia Commons

A Virgin Atlantic azt is közölte, hogy megmaradt hét Boeing 747-esét a jövő év helyett már most kivonta az aktív állományból.

A légitársaság ezen felül jelentős leépítésről is döntött: 10 ezer dolgozójából 3000 embert el is bocsát a megszorító intézkedések részeként.

A Qantas a járvány előtt leginkább akkor adott hírt magáról, amikor a Project Sunrise néven ismert tervéről volt szó. Ennek lényege, hogy a Perth és London közötti útvonal megnyitása után Ausztrália keleti partjáról is ultrahosszú, akár 19-20 órás non-stop járatokat indítana Európába és az Egyesült Államok keleti partjára ea végül kiválasztott új Airbus A350-1000-esekkel. Az Airline Ratings-nek nyilatkozó Alan Joyce vezérigazgató azt mondta: úgy döntöttek, hogy egy ideig nem rendelnek új repülőgépeket, így pedig egyelőre nem indítják el ezeket a járatokat.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

„A tervben továbbra is nagy potenciál van, (…) sok minden múlik azon, hogy a brit és amerikai piacok mikor lábalnak ki a recesszióból” – mondta a Qantas-vezér.

A légitársaság egyébként viszonylag jó anyagi helyzetben van, saját tulajdonú gépeire eddig 1,5 milliárd ausztrál dollár hitelt vett fel, teljes készpénzállománya jelenleg 3,5 milliárdos, a heti üzemelési költség pedig 40 milliós. Ebben a helyzetben annyira talán nem meglepő, hogy Alan Joyce olcsó jegyárakkal kecsegtet a belföldi járatokon, bár e mellé nagyon erős versenyt is vár a kontinensnyi ország piacán.

Az ázsia-óceániai régióban maradva a a Flightglobal szerint a 2014-es légikatasztrófák utáni nehéz éveket kipihenni képtelen Malaysia Airlines még mindig partnert keres, amellyel közösen vészelhetik át ezt a helyzetet. A cégnek 2018-ban már profitot kellett volna termelnie, de a nyereséges működés a mai napig nem következett be.

Fotó: AIRportal.hu

Elemzők szerint a 2014-es feltőkésítést végző Khazanah állami szervezet reorganizációs terve soha nem volt megalapozott és reális, mert nem kezelt alapvető problémákat.

Egyelőre két, nem légitársasági szereplő érdeklődik a Malaysia Airlines iránt, legutóbb márciusban jelentkezett egy cég, amely teljesen felvásárolná.

A szomszédban, Thaiföldön a nemzeti légitársaság már az állami mentőcsomagban látja az utolsó reményt a túléléshez. A Reuters szerint a már a koronavírus-járvány előtt szintén rossz anyagi körülmények között működő Thai Airways anyagi támogatását a kormány elvállalta ugyan, de a miniszterelnök szerint jelentős átszervezést kell végrehajtani, és „nem lesz második lehetőség”.

Fotó: AIRportal.hu

Közölte továbbá, hogy a Thai Airways átalakítása és a leépítés komoly ügy, de ez az utolsó esély arra, hogy kezeljék a helyzetet. A kormány a szakszervezetekkel közösen már tárgyal minderről.

A SAS Scandinavian Airlines eközben megegyezett az utolsó részletszabályokról a svéd és dán kormányokkal, így a légitársaság hozzájuthat a 335 millió USA-dollár értékű hitelhez. Folyamatban vannak a tárgyalások a norvég kormánnyal is, egy 165 millió dolláros másik pénzügyi mentőcsomagról.