Ambiciózus bővítési tervvel állt elő a Virgin Atlantic arra az esetre, ha megépül Heathrow harmadik futópályája és a brit kormány megreformálja a rendelkezésre álló résidők kiosztását London központi repülőterén. A légitársaság bővítési terveiben a London-Heathrow – Budapest útvonal is szerepel, megtörve a British Airways monopóliumát a viszonylaton.
A Virgin Atlantic célja, hogy egy második nemzeti légitársaságként működjön fő bázisán, London-Heathrow-n.
A légitársaság 2026-ra 84 új útvonallal növelné hálózatát. A legnagyobb brit reptérről 12 belföldi, 37 európai és 35 hosszútávú útvonalat nyitna a cég, amennyiben a kormányzat a piaci versenynek kedvező irányba változtatja meg a heathrow-i résidők leosztásának szabályait.
Ezzel a légitársaság Heathrow-ról induló útvonalainak száma száz fölé bővülne a következő évtized közepére.
A Virgin Atlantic 37 tervezett európai útvonalából tizenkét olyan van, amelyen jelenleg monopol helyzetben van egy másik légitársaság, ezek között van Budapest is.
Budapest mellett Barcelona (BCN); Bázel (BSL), Berlin (TXL); Köln (CGN), Cork (CRK), Göteborg (GOT), Luxembourg (LUX); Lyon (LYS), Nizza (NCE), Prága (PRG) és Toulouse (TLS) szerepel a légicég listáján, ahol versenybe szállna a jelenleg egyedüliként közlekedő légitársasággal.
A közlés szerint a tervezett 12 új belföldi útvonal között Exeter (EXT), Liverpool (LPL), Jersey (JER), Guernsey (GCI) szerepel, ezekre a repterekre jelenleg nem lehet közvetlenül eljutni Heathrow-ról. A másik nyolc belföldi útvonalon – Aberdeen (ABZ), Belfast (BHiD), Edinburgh (EDI), Glasgow (GLA), Inverness (INV), Manchester (MAN), Newcastle (NCL) és Newquay (NQY) – a British Airways vagy a FlyBe jelenleg is repül.
A cég útvonaltérképén a hosszútávú járatok között is számos új célállomás szerepel.
A futópályáinak kapacitás-maximumán működő, legnagyobb brit repülőtéren a le- és felszállási slotok 55%-át a az IAG-hoz tartozó légitársaságok birtokolják, amely a Virgin Atlantic álláspontja szerint nem kedvez a piaci versenynek.
A Virgin Atlantic hálózatbővítése jótékony hatással lenne a repülőjegy árakra kiemelten azokon az útvonalakon, ahol a British Airways/IAG monopóliumot élvez. A cég álláspontja szerint az utasok ezeken az útvonalakon jelenleg legalább 10%-kal fizetnek többet annál, mintha versenyhelyzet lenne.
A 2026-ra tervezett bővítés előfeltétele azonban, hogy a harmadik futópálya tényleg megépüljön Heathrow-n és a résidők kiosztásának metódusán változtasson a mindenkori brit kormány.
A Virgin Atlantic álláspontja szerint a British Airways/IAG túlságosan régen és túlzott mértékben van domináns helyzetben London-Heatrow-n. A harmadik futópálya megépítése az egyetlen lehetőség belátható időn belül, hogy a status quo megváltozzon, élénküljön a verseny és létrejöjjön egy második számú nemzeti légitársaság.
2026-ra így nézne ki a Virgin Atlantic európai és hosszú távú útvonal-hálózata