A még tesztelés alatt álló, új generációs hajtóművekkel felszerelt Airbus A321neo (new engine option) repülőgép prototípusa rövid látogatást tesz Budapesten csütörtökön. Ez lesz az első alkalom, amikor az Airbus jelenleg legmodernebb keskenytörzsű típusa Ferihegyre érkezik.
(Fotó: AIRportal.hu)
Az AIRportal.hu értesülései szerint a látogatás során az európai repülőgépgyártó szakemberei az A321neo egyik legnagyobb megrendelője, a Wizz Air munkatársainak mutatják be a típust, valamint a hazai sajtó képviselői is lehetőséget kapnak a repülőgép rövid megtekintésére.
A tervek szerint az Airbus A321neo repülőgép csütörtökön délelőtt 11 óra körül érkezik meg Budapestre és a délutáni órákban hagyja el Ferihegyet.
Minden előzetes várakozás szerint
az Airbus gyár festését viselő, D-AVXB lajstromjelű példány látogat Ferihegyre.
240 utas szállítására lesz képes az A321neo
Az Airbus A321neo az A320neo típuscsalád legnagyobb befogadóképességű tagja. Tipikus kétosztályos elrendezésben 206 utas szállítására képes, de sűrű székezéssel, egyosztályos elrendezésben maximális utaskapacitása 240 fő.
A nagyobb maximális befogadóképesség érdekében a gyártó az A321-es jelenlegi (ceo) verziójához képest változtatott a vészkijáratok számán és elrendezésén, az A321neo repülőgépeken oldalanként két-két szárny feletti vészkijárat is helyet kapott.
A repülőgép törzsének hossza 44,51 méter, mely csaknem 7 méterrel hosszabb az A320neo család alapváltozatánál. A repülőgép szárnyfesztávolsága 35,8 méter, (függőleges vezérsíkjának földtől mért) magassága 11,76 méter, a fedélzet legnagyobb szélessége 3,7 méter.
Az A321neo típus hatótávolsága 3 500 tengeri mérföld, mely 6 500 kilométernek felel meg.
A típus maximális felszállótömege 93,5 tonna, maximális tömege üzemanyag nélkül 75,6 tonna.
Az A321neo típus hasonlóan az A320neóhoz kétféle, új generációs hajtóművel rendelhető, a CFM International LEAP-1A és Pratt & Whitney PW1100G hajtóművel. A Wizz Air az általa rendelt példányokhoz az utóbbit, azaz a Pratt & Whitney PW1100G hajtóművét választotta A321neo repülőgépeihez.
Az A321neo repülőgépeken alkalmazott Pratt & Whitney PW1133G típusváltozatú hajtóművek egyenként 150 kN maximális tolóerő leadására képesek.
Az A321neo prototípusa 2016. február 9-én teljesítette szűzfelszállását, a D-AVXB lajstromjelű, CFM International LEAP-1A hajtóművekkel felszerelt A321neo repülőgép Hamburgból szállt fel első tesztrepülésére. Az első Pratt & Whitney PW1100G hajtóművel felszerelt A321neo pedig 2016. március 10-én emelkedett először a levegőbe. Az első A321neo repülőgépet a tervek szerint 2016. végén adják át üzemeltetőjének, bár a berepülési program egy kisebb baleset (tail strike) miatt csúszást szenvedett.
Az A320neo típuscsaládból eddig 4 796 darab repülőgépre rendelkezik az Airbus érvényes megrendeléssel, ebből 1 294 darab a legnagyobb befogadóképességű A321neo változatra szól.
Az Airbus 2016. első hónapjaiban adta át az új generációs keskenytörzsű típuscsalád első példányát, egy A320neo repülőgépet, a Qatar Airways helyett a típus indító légitársaságává előlépett Lufthansa részére. A típus bevezetése és a repülőgépek átadása az üzemeltetők részére a Pratt & Whitney hajtómű gyerekbetegségei és alkatrész-gyártási problémái miatt tetemes csúszást szenvedett, ennek ellenére már 16 példány üzemel a típusból a világ számos légitársaságánál.
2016. február 12-én pénteken Hamburgban adta át ünnepélyesen az Airbus a Lufthansa az első új generációs hajtóművekkel felszerelt A320neo repülőgépét. Az átadó ünnepséget követően Hamburgból Frankfurtba repültünk a vadonatúj A320neo fedélzetén. Részletek…
Száztíz darab A321neo-t vásárol a Wizz Air
A Wizz Air tavaly júniusban írt alá szándéknyilatkozatot 110 darab A321neo megvásárlásáról, majd a légitársaság a részvényesek jóváhagyását követően, 2015. szeptemberében kötötte meg a szerződést a repülőgépek kötelező érvényű megrendeléséről az Airbusszal.
A megállapodás keretében megrendelt 110 darab Airbus A321neo repülőgépet 2019 és 2024 között szállítja a repülőgépgyártó a Wizz Air számára. A 110 repülőgép közül 51-et a már meglévő repülőgépek tervezett cseréjére használnak majd, amelyeket visszaszolgáltatnak a lízingbeadóknak vagy értékesítenek 2019 és 2024 között.
A Wizz Air a megrendelés aláírásakor hangsúlyozta, hogy fontos szerepet játszott a döntésben, hogy a légitársaság fenntartsa jelenlegi, egységes, az A320 repülőgépcsaládból álló flottára épülő stratégiáját. Az egységes flotta előnyei többek között, hogy egyféle pilóta- és legénységképzés szükséges, míg nincs szükség több tartalék személyzeti csoportra, és egyszerűbb a flottát támogató infrastruktúra is. A pilóták és a légiutas-kísérők könnyen cserélhetők az A320ceo és A320neo gépcsaládok között.
A megrendelés tavaly szeptemberi aláírásakor Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a rendelés segít majd a cég erős piaci pozícióinak tovább építésében Közép- és Kelet-Európában. Az új repülőgépek lehetővé teszik a légitársaság számára, hogy fenntartsa költségelőnyt a kabininnováció, a legújabb hajtómű-technológia és más hatékonysági fejlesztések segítségével.