Egyelőre nem tudni, mi állhat a reptéri vasútépítés útjában, mert míg a MÁV vezére szerint nem a vasúti megvalósíthatóság a kérdés, hanem az, hogy a koncessziós szerződés mit enged meg, a Budapest Airport azt közölte: üdvözöl minden vasúti fejlesztést, és a megvalósításhoz „megfelelő területet jelölt ki”. Mindeközben a reptéri parkolóház-projekt lassan egy hónapja parkolópályán van.

Nem vétózná meg a ferihegyi gyorsvasút építését a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport. A cég a napi.hu-val azt közölte, hogy nem rajtuk áll a repülőtéri vasútfejlesztés, miután a MÁV vezérigazgatója január elején a HVG-nek adott interjújában azt mondta: „a projektben már nem a vasúti megvalósíthatóság a fő kérdés, hanem az, hogy mivel privatizálva lett a reptér, a koncessziós szerződés milyen beavatkozást enged meg a területen.”

„A Budapest Airport üdvözöl minden olyan vasúti fejlesztést, amely összeköti a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret a vasút hálózatával, hiszen minden ilyen megoldás az utasaink kényelmét és érdekeit szolgálja. Hivatalosan és írásban is támogatásáról biztosítottuk a repülőtéri vasútállomás megépítésének előzetes építési engedélyezési tervét, ennek megvalósításához pedig megfelelő területet jelöltünk ki a 2. Terminál közelében” – írta a reptérüzemeltető a napi.hu cikke szerint.

Hol van a ‘megfelelő kijelölt terület’ és valóban megfelelő-e?

Forrás: Közlekedés Facebook oldal

Egy korábban a Facebookra felkerült, azután eltűnt – nem tudni, hogy mennyire végleges – látványterv szerint a repülőtéri vasútállomás a jelenlegi hosszú távú Holiday Parkoló helyén/alatt épülne meg a 2B terminál bejáratától több száz méterre.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A látványterven a 2-es terminál előtti karéjban lévő felszíni parkolójának (Terminál Parkoló) helyén egy fogadócsarnok szerepel, nem pedig a Budapest Airport által ide tervezett parkolóház.

Az elmúlt hetekben-hónapokban több olyan véleményt is lehetett olvasni az ügyben megnyilvánuló szervezetek és szakemberek részéről, hogy inkább a tervezett parkolóház közvetlenül a terminálok előtti helyét tartanák ideálisnak a reptéri vasútállomás megépítéséhez.

A Budapest Airport külföldi pénzügyi befektető tulajdonosainak vélhetően ezzel szemben az az érdeke, hogy a terminál közvetlen közelében, a lehető legkisebb költséggel megépíthető parkolóház jöjjön létre, és a beruházás mihamarabb térüljön meg.

A kilenc szintes létesítményben kereskedelmi területeket lehetne bérbe adni (autóbérlős cégek), valamint a parkoló autósoktól, transzferszolgáltatóktól lehetne szedni a behajtási és parkolási díjakat – szemben egy vasútállomással, amely a parkolóházhoz mérhető közvetlen bevételt aligha termelne a koncesszió tulajdonosának.

Parkolópályán a parkolóház?

Amint arról korábban beszámoltunk, Budapest Főváros Kormányhivatala december 10-i határozatával visszavonta a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kettes terminálja elé épülő parkolóház ütemezett építési engedélyét, annak ellenére, hogy a terület előkészítési munkálatai már megkezdődtek, az ott lévő felszíni parkolót már el is bontotta a kivitelező.

Az építmény terveit szakmai szervezetek élesen bírálták, mert „ha megépül, jelentősen megdrágul, vagy akár lehetetlenné is válik a jövőbeni repülőtéri vasútállomás terminálhoz közeli elhelyezése, holott az utasok-dolgozók számára ez volna a legkényelmesebb”.

Ugyanakkor a Budapest Airport közleménye szerint csak egy hiányzó szakhatósági jóváhagyás volt az engedély visszavonásának oka, és a cég bízik abban, hogy mielőbb rendeződik a kérdés, de addig is felfüggesztették a munkálatokat. Az ügyben közel egy hónapja nem tudni előrelépésről, holott a parkolóház terveit eredetileg könnyített/gyorsított eljárásban, kiemelt projektként kezelték a hatóságok.

Forrás: Budapest Airport