Az uniós egyeztetések elhúzódása miatt hírek szerint alig van esély arra, hogy a nyári csúcsidőszakban elinduljon az Italia Trasporto Aero (ITA), az Alitalia utódjaként létrehozott új olasz nemzeti légitársaság.
A Corriere della Sera információi szerint Róma és Brüsszel között megakadtak az egyeztetések, az elmúlt hónapban semmi nem történt a felek között, ezért legkorábban csak szeptemberben indulhat el az új légitársaság.
A lap úgy tudja, hogy az unió legkorábban június közepén kezdhet el foglalkozni az ITA üzleti tervének vizsgálatával (hiszen állami pénzről van szó), amely több hétig is eltarthat, ezt követően nagyjából 60 nap kell az új cég elindításához. Így szinte semmi esély nincs rá, hogy a korábban meghirdetett júliusi időpontban elinduljon a társaság, és ezzel lemarad a nyári csúcsidőszakról.
Addig az ITA annyit tehet az olasz napilap szerint, hogy megköti a kereskedelmi megállapodást az Alitaliával a jegyek értékesítésének átvételéről, és elkezdheti a hálózat átalakítását.
A lap megkeresésére az ITA nem reagált az értesülésekre.
Mint arról korábban többször beszámoltunk, a versenyjogi szervként eljáró Európai Bizottság azt várja el, hogy az Alitalia működése ne legyen jogfolytonos, és a két céget különböztessék meg egymástól.
Az unió továbbra is vizsgálja, hogy szabályszerű volt-e a 2017 és 2019 között, az Etihad kiszállása után az Alitalia életben tartásához biztosított összesen 1,3 milliárd eurós állami támogatás. Ha nem, akkor azt a légitársaságnak vissza kell fizetnie.
A lap megjegyezte, hogy a közelmúltban újabb 100 millió eurót kapott a társaság, amelyből 3-4 hónapon keresztül tovább üzemelhet, ez pedig újabb brüsszeli vizsgálatot eredményezhet.
Korábbi hírek szerint az új légitársaság fele akkora lesz, mint a „régi” Alitalia, az utódvállalat 11 ezer helyett 5 ezer munkavállalót foglalkoztat majd, és a mostani 104 helyett 50 repülőgépet fog üzemeltetni az ötéves üzleti terv alapján.
A hálózatot is teljesen újraszervezik, már az Alitalia is kivonult a kelet-közép-európai régióból, a budapesti járatokat is megszüntették, emellett több, veszteséges olasz belföldi útvonalat is, mindezt kihasználva a diszkont légitársaságok, köztük a Wizz Air is agresszív terjeszkedésbe kezdtek Olaszországban az elmúlt hetekben.
Bár konkrét légitársasági ügyekben a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) nem szokott megszólalni, Willie Walsh, a szervezet közelmúltban kinevezett új elnök-vezérigazgatója éles kritikát fogalmazott meg az olasz légitársasággal kapcsolatban. Mint mondta, 42 éve dolgozik a légiközlekedésben, ez idő alatt számolatlan verzióban létezett az Alitalia, de egyik sem különbözött a másiktól.
Amiatt is kritizálta a céget, hogy minden légitársaságnál több állami támogatást kapott, mégsem alakították át. „Nem lapokat, hanem könyveket lehetne teleírni az Alitalia eddigi próbálkozásairól, mindenki kíváncsi, hogy most mi fog történni” – fogalmazott Willie Walsh.