Közel két és fél órát repült egyetlen működő hajtóművel a cseh Smartwings Boeing 737-800-as repülőgépe 170 utassal a fedélzetén, miután menet közben leállt az egyik erőforrás. A pilóták a vonatkozó szabályok ellenére nem szakították meg az utat a legközelebbi alkalmas repülőtéren, és több ország légiforgalmi irányításának sem jelezték, hogy mi történt.

Illusztráció. (Fotó: AIRportal.hu)

A QS 1125-ös számú, Samos–Prága járatot teljesítő, OK-TVO lajtromjelű repülőgép egyik hajtóműve száz tengeri mérföldre (185 km)  észak-keletre Athéntól, az Égei-tenger felett hibásodott meg augusztus 22-én. A Boeing 737-es pilótái a 36 ezer lábnyi (kb. 11 ezer méter) utazómagasság elérése után nem sokkal észlelték a problémát. Ezt követően a gép 24 ezer lábra (kb. 7 300 méter) süllyedt, de a pilóták nem jelezték a légiforgalmi irányításnak, hogy egyetlen működő hajtóművel repülnek tovább.

A 170 utast szállító járat mintegy 2 óra 20 perccel később, több ország légterén is átrepülve további komplikációk nélkül leszállt Prágában.

Az Aviation Herald beszámolója szerint a repülőgép bal oldali hajtóműve az utazómagasság elérése idején magától állt le.

Miután a pilóták alacsonyabbra süllyedtek, a vonatkozó ellenőrzőlisták utasításai szerint két különböző módszerrel is megpróbálták újraindítani a hajtóművet, azonban a próbálkozások nem jártak sikerrel.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mivel Prága eléréséhez megfelelő mennyiségű üzemanyag volt a repülőgépen (ezen a magasságon, egyetlen hajtóművel üzemelve is), a kapitány mindezek ellenére úgy döntött, hogy folytatja az utat az eredeti célállomásig.

A járat útvonala a flightradar24.com radarképén.

A legközelebbi kitérő repülőtéren le kellett volna szállni

Az Aviation24.be összefoglalója kiemeli, hogy az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) vonatkozó szabályai, valamint a gyártónak a típusra vonatkozó üzemeltetési utasítása szerint
az egyik hajtómű bármilyen okból történő, repülés közbeni leállása (in-flight shut down, IFSD) esetén a személyzetnek meg kellett volna szakítania az utat, és a legközelebbi alkalmas reptéren le kellett volna szállnia.

A személyzet nem jelentette a problémát a légiforgalmi irányításnak

A cikk kitér arra is: a személyzet nem jelentette a légiforgalmi irányításnak, hogy leállt a Boeing 737-800-as egyik hajtóműve.

A lap beszámolója szerint egy magyar légiforgalmi irányító, aki dolgozott az adott járattal, amikor az Magyarország légterében repült, az egyik szakmai fórumon azt írta, hogy a pilóták nem jelezték, csupán egy működő hajtóművel repülnek.

Mindössze “technikai problémával” indokolták azt, hogy a tervezett 36 ezer láb magasság helyett jóval alacsonyabban, 24 ezer lábon repülnek. A légiforgalmi irányító szerint nem szokatlan, hogy egyes járatok ilyen magasságon haladnak, például a légkondicionáló rendszer hibája, vagy egyéb kisebb gond miatt.

Később kiderült: a pilóták csak a prágai leszállás előtt jelentették, hogy egyetlen működő hajtóművel repülnek. A légiforgalmi irányító szolgálatok ekkor kérdezték végig a szomszédos szektorokat, amelyeken a repülőgép átrepült, hogy azok miért nem jelentették az eseményt.

Ekkor derült ki, hogy sem az osztrák, sem a magyar, sem a szerb, sem a koszovói (magyarok által kezelt) irányítás sem tudott a konkrét problémáról.

A cég szóvivője szerint minden rendben volt

A légitársaság megerősítette a történteket, ugyanakkor Vladka Dufková szóvivő tagadta, hogy a légitársaság bármilyen biztonsági előírást megsértett volna.

“A személyzet az ilyen esetekre vonatkozó biztonsági és üzemeltetési utasításokat követve járt el és a járat biztonságosan leszállt Prágában. A gép kapitánya az egyik legtapasztaltabb pilótája a légitársaságnak, a személyzet ura volt a helyzetnek és természetesen nem becsült alá semmit” – jelentette ki a Zdopravy.cz nevű cseh lapnak a szóvivő.

Az újság megkereste a cseh légügyi hatóságot, amely azonban eddig nem válaszolt.

Az Aviation Herald később arról szerzett információt, hogy a hajtómű üzemanyag-ellátási gond miatt állhatott le, és ezért sem sikerült újraindítani.

A hibát több részegység cseréje után sikerült elhárítani, az érintett repülőgép 17 órával a földet érés után már a következő járatát teljesítette.