A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint 11 százalékkal csökkent a balhés utasok száma 2017-ben az egy évvel korábbihoz képest. Ami pedig a baleseti statisztikát illeti, a 2018-as év eddig rosszabban alakult, mint a tavalyi.

Tim Colehan, az IATA munkatársa előadásában elmondta: 2017-ben 8731 olyan esetet jelentettek, amikor probléma volt egy utas viselkedésével, míg 2016-ban 9837 ügy volt. Ennek megfelelően 1057 járatra jutott egy ilyen.

Amellett, hogy kevesebb eset történt, a fizikai inzultus az ügyek 10 százalékban történt, míg tavalyelőtt 12 százalék volt ezek aránya. Az életet veszélyeztető viselkedéseké viszont 1-ről 3 százalékra nőtt, a szabotázs-szerű támadások száma 20-ról 50-re emelkedett.

A legnagyobb részt a verbális agresszió teszi ki, ezek aránya a tavalyi 87-ől 86 százalékra csökkent, számszerűen 8463-ról 7362-re mérséklődött.

Az esetek felében az utasok a biztonsági előírásokat nem tartják be, 27 százalékban az alkoholos befolyásoltság okoz gondot, 24 százalékban pedig a dohányzási tilalom megsértése.

Hirdetés

Az IATA az esetszám csökkentése érdekében figyelemfelkeltő kampányt indított, amelyben a balhés viselkedés veszélyeire, következményeire hívják fel a figyelmet One Too Many (Egy is túl sok) címmel, ehhez repülőtér-üzemeltetők is csatlakoztak.

Ami a repülésbiztonságot illeti, a 2018-as statisztikát ismertetve Gilberto Lopez Meyer alelnök azt mondta: januártól júniusig 32 baleset történt, ebből 5 volt halálos kimenetelű. Összesen 301 ember vesztette életét, két sugárhajtású és három turbólégcsavaros gép katasztrófájában

Július óta azonban újabb hat halálos kimenetelű eset történt, köztük a Lion Air 737-esének lezuhanása. Ezek összesen 216 emberéletet követeltek, így pedig az idén eddig 517-en haltak meg légikatasztrófában.

Az első féléves adatok szerint eddig 0,77 baleset jutott egymillió szektorra (repülőútra), míg tavaly ugyanez az arány 0,5 volt, de a július óta történt balesetek még tovább rontják a statisztikát.

A régiókon belül Észak-Amerikában, Európában és a Közel-Keleten nőtt, Ázsia-Óceániában és Afrikában csökkent a baleseti arány, Észak-Ázsiában pedig nem változott, itt a mutató továbbra is nullán áll.