Az idei lesz az első nyári utazási szezon a Wizz Air új poggyászszabályzatának őszi bevezetése óta, ezért a diszkont légitársaság elérkezettnek látta az időt, hogy közleményben magyarázza el a tavaly novembertől bevezetett, a Ryanairtől koppintott poggyász-szabályzatát.
A fedélzeti poggyászokat a korábbiakhoz képest jelentősen korlátozó szabályokat a szokásos maszlaggal magyarázza a fapados: az utasoknak „egyetlen olyan szolgáltatásért sem kell fizetniük, amelyet nem vesznek igénybe, miközben a beszállás is kényelmesebbé és gyorsabbá válik”.
A közlemény kitér azokra a nagy felháborodást keltett esetekre is, amikor a Wizz több utas feladott csomagját is az indulási reptéren hagyta – a légitársaság előre mossa kezeit.
Az alábbiakban tolmácsoljuk a hivatalos közleményt, a mi gondolatainkat pedig a közcímekbe foglaltuk.
A kis kézipoggyász még ingyenes, sőt (!!!) még egy pulóvert vagy könyvet is felvihetsz magaddal
Amit mindenkinek tudnia kell: a Wizz Air összes utasa, még ha nem is vásárol semmilyen kiegészítő szolgáltatást, egy kicsi kézipoggyászt garantáltan felvihet a fedélzetre.
Ez lehet hátizsák, laptoptáska, női kézitáska vagy bármilyen más táska, amelynek mérete nem haladja meg a 40x30x20 cm-t, és befér az előttünk lévő ülés alá. Ezt a felső tárolókba is be lehet tenni, ha a beszállás után maradt ott hely.
Érdemes ebben az ingyenesen felvihető kézipoggyászban szállítani értékeinket, az útlevelet, gyógyszereket, ékszereket, pénzt, telefont. A táskán kívül még egy pulóvert, esetleg takarót, olvasnivalót, valamint a duty free üzletekben vásárolt termékeket is felvihetjük a fedélzetre.
Vedd meg a priority-t ha a gurulós kézipoggyászodat is szeretnéd magaddal vinni
A repülőgép fedélzeti csomagtárolóinak kapacitása korlátozott, ám WIZZ Priority szolgáltatással a garantált kézipoggyász mellett egy nagyobb, 55x40x23 cm-es fedélzeti poggyász is elhelyezhető az utastérben lévő felső csomagtárolókban.
A WIZZ Priority szolgáltatás megvásárlásával biztos lehet abban, hogy nagyobb kézipoggyászát is felviheti a fedélzetre – legyen az gurulós vagy nem gurulós.
Ne is próbálkozz, hogy a beszállításnál majd átcsúszik a nagyobb csomag
Mivel a kapunál történő csomagfeladás időigényes folyamat, a jelenlegi rendszer hozzájárul a járatok még pontosabb indulásához is.
A késések nagy része az időjárással és a légiforgalmi irányítási kapacitással függ össze, de évente több mint 10 ezer járat késését okozzák a poggyászkezeléshez kapcsolódó tevékenységek is – ezeket szeretné csökkenteni egyértelmű szabályokkal a Wizz Air.
Az új poggyászszabályzat bevezetését az is indokolta, hogy az elmúlt évek alatt az egyes úti célokon eltöltött idő hossza csökkent, ma az utasok harmada három vagy kevesebb napos utat foglal, így kevesebb csomaggal repülnek. Az átlátható és könnyen értelmezhető szabályzat így nekik is a legalacsonyabb viteldíjat teszi lehetővé.
Kerék és fogantyú beleszámít a méretbe?
Az utasok visszajelzései alapján, és a megváltozott utazási szokásokhoz igazodva a Wizz Air a korábbi 20 és 32kg-os feladott poggyászok mellett bevezette a 10kg-os feladott poggyászt is a kényelmes utazási élmény érdekében.
A légitársaság átlátható és igazságos poggyászszabályzata a választás lehetőségét biztosítja utasainak, mivel a fedélzeti és feladott poggyászokat kombinálva több mint 50 különböző összeállítást választhatnak egyéni igényeik szerint. A feladott poggyászok maximális mérete súlytól függetlenül 171x149x119 cm.
Gyakori kérdés, hogy a poggyászméretek a bőröndök kerekeivel és fogantyújával, illetve a hátizsákok külső zsebeivel vagy azok nélkül értendők-e.
A Wizz Air szabályzata szerint a bőröndök fogantyúi és kerekei nem számítanak bele a megadott méretekbe (kivéve, ha a kerék nagyobb 5 centiméternél).
Vagyis ezek kilóghatnak a poggyászméret ellenőrzésére szolgáló ketrecből. A külső zsebek ugyanakkor beleszámítanak a méretekbe.
Mostantól ne csodálkozz, ha lemarad a feladott poggyászod, megmondták előre, hogy lehet ilyen „ritka eset”, amelyben ez „a legjobb megoldás”
A ténylegesen megjelent utasok száma és a feladott poggyászok összsúlya csak az indulás előtti pillanatokban válik véglegessé, hiszen előfordulhat, hogy valaki nem használja ki teljesen a vásárolt poggyász(ok) megengedett összsúlyát, illetve bár megvásárolta a jegyét, mégsem utazik.
Nagyon ritkán, de előfordul, hogy egy-egy járat időjárási körülmények vagy a feladott poggyászok szokatlanul nagy súlya miatt nem tudja az utasok minden csomagját elszállítani. Az útvonalon várható erős ellenszél vagy a célállomáson előre jelzett rossz idő miatt fel kell készülni a magasabb fogyasztásra, esetleg a leszállás előtti, levegőben történő várakozásra, vagy akár a divertálásra (vagyis arra az esetre, ha más repülőtéren kell leszállni), így pedig a szokásosnál több üzemanyagot kell tankolni. A több üzemanyag pedig több súlyt jelent.
Ezekben a ritka esetekben is igyekszik a légitársaság – a biztonsági előírások betartása mellett – a mindenki számára legjobb megoldást választani: a feladott poggyászok közül véletlenszerűen annyi poggyászt vesznek le, amelyek nélkül a gép össztömege már nem haladja meg a kívánt, maximálisan megengedett felszállási össztömeget. Ezeket a csomagokat a következő lehetséges járattal juttatják el a célállomásra, majd az utasokhoz.