Csupaszárny, úgynevezett „blended wing body” koncepciót mutatott be az Airbus a Singapore Air Show-hoz kapcsolódóan. A már jó ideje repülési teszteken vizsgált, MAVERIC-nek keresztelt modell a műszaki tartalmat hivatott demonstrálni.

A betűszó a Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls (innovatív irányítási rendszerekkel kapcsolatos kísérletekre és kiértékelésre használt modell repülőgép) egy 2 méter hosszú és 3,2 méter széles jármű, amelynek teljes felülete 2,25 négyzetméter.

Fotó: Airbus

A kereskedelmi gépeknél manapság használthoz képest eltérő (ugyanakkor különféle koncepciókon az elmúlt évtizedekben már látott) tervezési filozófia oka, hogy a csupaszárny szerkezettel akár 20 százalékkal is csökkenthető a fogyasztás és így a károsanyag-kibocsátás. Emellett újfajta meghajtó rendszerek kifejlesztésére ad lehetőséget, amelyeket a mainál jobban tudnak integrálni a gép szerkezetébe. Az utaskabin módosítható, és az Airbus szerint merőben más utazási élményt nyújt a maihoz képest.

A programot 2017-ben indította el az Airbus, az első repülés tavaly júniusban, titokban történt, a gyártó csak most hozta nyilvánosságra a koncepciót. A berepülés idén tavasszal ér véget.

Jean-Brice Dumont, az EVP Engineering Airbus munkatársa azt mondta, egyelőre nincs határidőhöz kötve a gép piaci bevezetése, a modellel a technológiaváltást tudják elősegíteni, amellyel lecserélhetők a ma használt sárkányszerkezetek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: Airbus

A gyártó az Airbus Up Next programban több projekten dolgozik egymással párhuzamosan: az E-FAN X a hibrid-elektromos meghajtással, a Fello’fly a kötelékben repüléssel, az ATTOL pedig az automatizált légitaxival kísérletezik.

Tavaly a KLM is bemutatott egy hasonló koncepciót, a Flying-V a számítások szerint 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot használna, mint a mostani utasszállító gépek.