Egy Airbus A330-200F típusú áruszállító gépet vásárolt a Qatar Airways légitársaságtól a Külgazdasági és Külügyminisztérium – erősítette meg az iparágban már nyár közepe óta keringő értesüléseket a tárca. A szélestörzsű cargo-repülőgépet polgári lajstromjel alatt üzemeltetik majd, szabad kapacitásait a piacon értékesítik.

A Qatar Airways Cargo Airbus A330-200F repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu)

A külügyminisztérium az Origo megkeresésére közölte: a koronavírus-járvány első hullámának egyik nagy tanulsága az, hogy Magyarországnak rendelkeznie kell megfelelő légi teherszállítási kapacitással.

Ez a KKM szerint elengedhetetlenül fontos, mert így biztosítható, hogy a jövőben is – járvány vagy egyéb feladat esetén – minden védekezéshez szükséges eszköz időben megérkezik Magyarországra. A kormány ezért úgy döntött, hogy szükség van egy szélestörzsű, polgári közlekedésben használható szállítógép beszerzésére.

A minisztérium a lehetőségek alapos megvizsgálása után döntött a Qatar Airways egyik Airbus A330-200F típusú repülőgépének megvásárlásáról, a vételárról a szaktárca nem adott tájékoztatást. A gyári új A330-200F repülőgépek listaára 241,7 millió amerikai dollár az Airbus 2018-as árlistája szerint.

Úgy tudjuk, a repülőgépet nem a Honvédség, hanem a Wizz Air fogja üzemeltetni polgári lajstromban, szabad áruszállítási kapacitásait a piacon értékesíti majd egy erre szakosodott brókercég, azaz amikor nincs állami feladat, a repülőgép bevételt termelhet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Frisstés: Ezzel kapcsolatban a low-cost légitársaság szeptember 9-én lapunkhoz eljuttatott közlésében azt írta, hogy: „A Wizz Air és a magyar kormány egyeztetéseket folytat a repülőgép üzemeltetésével kapcsolatban. Amennyiben az egyeztetések sikerrel zárulnak, arról hivatalos bejelentést teszünk majd.”

A polgári lajstrom alatt történő üzemelés egyik előnye, hogy így egyszerűbb a szükséges leszállási- és útvonal engedélyek beszerzése – különösen például a távol-keleti országok esetében –, mint egy katonai repülőgép számára.

Bár lapunk még július végén megkereste a minisztérium sajtóosztályát az ügyben, válasz azóta sem érkezett.

A Qatar Airways Cargo Airbus A330-200F repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu)

Az AIRportal.hu információi szerint az A7-AFF lajstromjelű, MSN 1578-as gyártási sorozatszámú példányt vásárolta meg a Külügyminisztérium.

Ez az Airbus A330-243F típusjelű repülőgép 2014-ben készült el az európai repülőgépgyártó Toulouse-ban működő üzemében, és azon év október 31-én hajtotta végre első felszállását.

A Rolls-Royce Trent 772B-60 típusú hajtóművekkel felszerelt példány tehát idén lesz hat éves, azaz nem egy kiöregedett utasszállítóból átalakított példány, hanem gyárilag áruszállítónak készült, és viszonylag új.

A légitársaság 2014. november 24-én vette át, utoljára pedig 2020. július 15-én teljesítette a Qatar Cargo QR 8294-es számú áruszállító járatát Bázelből Dohába, ezt követően július 21-ig a katari főváros repülőterén működő karbantartóbázison állt, majd átvontatták a repülőtér egyik távolabbi szegletébe.

A repülőgépen augusztus végén karbantartást végeztek, majd augusztus 31-én egy körülbelül két órás tesztrepülést hajtott végre a dohai repülőtérről.

A gép jelenleg Dohában áll, azt egyelőre nem közölték, hogy mikor repülik át Budapestre.

Fotó: AIRportal.hu

Az Airbus A330-200F típusról

Az A330-200F az Airbus A330-200-as szélestörzsű típusváltozat áruszállító variánsa, 65 tonnás hasznos terheléssel hatótávolsága több mint 7400 kilométer. A maximális, 68,6 tonnás rakománnyal 5900 kilométeres utak megtételére képes közbenső leszállás nélkül.

A repülőgép hossza 58,82 méter, szárnyainak fesztávolsága 60,3 méter, a függőleges vezérsík legmagasabb pontja a földön állva 16,9 méter, a törzs külső átmérője 5,64, míg a fedélzet belső legnagyobb szélessége 5,26 méter.

A repülőgép maximum 469,2 köbméter térfogatú és 68,6 tonna tömegű árut vehet a fedélzetére, legnagyobb felszállótömege 233 tonna.

Üzemanyag-tartályainak kapacitása 139 090 liter, amelybe 109 185 kilogramm kerozint lehet beletölteni. (Az egyes példányok paraméterei eltérőek lehetnek.)

Az A330-200F utazómagassága 12 500 méter, utazósebessége 871 km/h (470 csomó, 0,82 Mach).

Méreteit és egyéb tulajdonságait tekintve az A330-200F a rivális Boeing 767-300F és 777F típusai között helyezkedik el a típusok sorában.

A repülőgép fő fedélzetét nagy méretű tehertér-ajtóval, a padlóját pedig a konténerek, árupaletták mozgatására alkalmas görgőrendszerrel, valamint rakományrögzítő pontokkal szerelték fel.

A gyárilag áruszállítónak készült Airbus A330-200F repülőgépek különös ismertetőjele az orrfutó törzsből kidudorodó aknája: erre a módosításra azért volt szükség, hogy a fedélzet padlózata a földön állva vízszintes legyen (az utasszállítóké az orr felé lejt), ezzel megkönnyítve a rakomány mozgatását a beltérben.

Az A330-200F repülőgépek listaára 241,7 millió amerikai dollár az Airbus 2018-as (utolsó publikált) árlistája szerint.

Amint arról korábban beszámoltunk, a Qatar Airways áruszállító divíziója összesen nyolc példányt üzemeltetett az Airbus A330-200F típusból, de a légitársaság a nagyobb Boeing 777F repülőgépek érkezésével a fokozatos kivonásuk mellett döntött. A dohai központú légitársaság három lízingelt példányt már korábban visszaadott a bérbeadóknak, az öt saját tulajdonú példány kivonását pedig idén tervezi.