Közlekedésért Érdemérmet kapott Makovics András, a HungaroControl irányítási rendszerek üzemeltetési területének csoportvezetője, aki pályafutása során végigkísérhette az elmúlt évtizedekben végbement robbanásszerű technológiai fejlődést. A szakember az utóbbi évek legnagyobb műszaki átalakítási projektjéről beszélt az AIRportal.hu-nak.

Április végén zárult le a HungaroControl ANS III épületében működő légiforgalmi irányító központ és a kapcsolódó infrastruktúra teljes megújítása.

A fejlesztés keretében kicserélték az eszközök mintegy 90 százalékát, korszerűsítették az informatikai hálózatot, átépítették és újrakábelezték az összes irányító munkaállomást, illetve a gépteremben lévő rack szekrényeket – mondta el az AIRportal.hu-nak Makovics András az utóbbi évek legnagyobb projektjéről.

Forrás: HungaroControl

Tájékoztatása szerint a légiforgalmi irányítók – ergonómiai szempontokat is figyelembe véve – akár állva is dolgozhatnak az átalakított irányítói munkahelyeken. Üzembe állt a MATIAS integrált légiforgalmi irányítási szoftver új, továbbfejlesztett verziója is új hardvereszközökön, valamint a teljesen új, IP-alapú Frequentis hangkommunikációs és DIVOS kép- és hangrögzítő rendszer.

Makovics András 1977-ben kezdte meg munkáját a HungaroControl jogelődjénél, a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóságnál (LRI), miután végzett a Győri Távközlési Műszaki Főiskolán. Egy rövid megszakítást követően, 1980 óta folyamatosan a magyar légiforgalmi szolgálatnál dolgozik. Karrierjét a Gellérthegy alatti “Sziklában” kezdte, mint a korabeli berendezések üzemeltetéséért felelős szakember, 1996-tól lett az ottani műszaki üzemeltető csapat vezetője.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

 

Részt vett a légiforgalmi irányítás átköltöztetésében a repülőtér melletti ANS I épületbe, és a 2000 óta használt, folyamatosan fejlesztett MATIAS-rendszer bevezetésében is, 2002-től 2017-ig az irányítási rendszerek osztály vezetőjeként felelős a terület munkájáért.

 

Szakmai pályafutásának fontos állomása volt a légiforgalmi irányítás mai modern központjának átadása, és a zökkenőmentes átköltözése az ANS III-ba, 2012-ben.

 

Makovics András (Fotó: AIRportal.hu)

Összetett feladatot jelentett a koszovói magas légtér forgalmának 2014-től megkezdett irányításához szükséges műszaki háttér megteremtése, amely Európában egyedülálló, hiszen egy nem szomszédos ország légiforgalmát irányítják Budapestről a szakemberek.

 

A HungaroControl az ő közreműködésével építette ki 2016-ban a távoli toronyirányító központját, ahonnan a budapesti repülőtér forgalmának kezelését valós idejű kameraképek és egyéb csúcstechnológiás berendezések használatával képesek ellátni.

 

Makovics András nyugdíjba vonulása előtt, az utóbbi évek legjelentősebb műszaki átalakítási munkálataiban meghatározó szerepet vállalt annak a műszaki környezetnek a kialakításában, ahol a magyar légiforgalmi irányítók a következő években végzik majd a munkájukat.

 

A szakember munkájáért 2013-ban a Baross Gábor-díjat, 2020-ban a HungaroControl Díjat vehette át, idén pedig a Közlekedésért Érdemérmet ítélték oda neki.

Bár a járvány miatti forgalomcsökkenés könnyebbé és kockázatmentesebbé tette az átköltözést a tartalék irányítóközpontba, majd onnan vissza, így is rendkívül körültekintő és mindenre kiterjedő tesztelés, illetve ellenőrzés előzi meg az élesbe állítást, üzemeltetési és kibervédelmi szempontból is. A projekt nagyságrendje és összetettsége egy teljesen új irányítóközpont létrehozásához mérhető – hangsúlyozta Makovics András.

Hozzátette: kevés olyan vállalat van ma Európában, amely egy világjárvány közepén vállalni tudja, hogy belevág egy ilyen jelentős projektbe, és képes is végrehajtani a kitűzött határidőre.

Ezért is egyedülálló munkahely a HungaroControl, az irányítási rendszerek üzemeltetéséért felelős terület munkáját a változatos kihívások és a folyamatos megújulás jellemzik – mutat rá a szakember. Az osztály a rendszerek üzemeltetése mellett azok fejlesztéséért és az új rendszerek beüzemeléséért is felelős. Az itteni munka speciális tudást igényel, az új kollégák másfél-két évig tanulnak, mielőtt önállóan dolgozhatnak az éles rendszereken.

Az üzemeltetési területen dolgozók végigkövethetik a légiforgalmi irányítás rohamtempójú technológiai fejlődését, a vállalat folyamatos előrelépési lehetőségeket, hazai és külföldi továbbképzéseket biztosít, hogy meg tudjanak felelni a kihívásoknak – emelte ki Makovics András.

Azok a fiatal kollégák, akik beletanulnak a rendszerek üzemeltetésébe, felügyeletébe megismerik a légiközlekedés és légiforgalmi irányítás csodálatos világát, kiváló munkakörnyezetben, akár a nyugdíjig találhatnak érdekes szakmai kihívásokat és perspektívát ezen a területen.

A felelősség hatalmas, ugyanakkor felemelő érzés, amikor az általuk beüzemelt rendszerek segítségével kommunikálnak a légiforgalmi irányítók a pilótákkal, a repülőgépek radarjelei és adatai láthatóvá válnak számukra – tette hozzá.

Forrás: HungaroControl