Bemutatórepülést hajtott végre az Emirates egyik óriás Airbusával, amelynek egyik hajtóművében kizárólag fenntartható üzemanyagot (SAF) használt.
A kísérlet célja a légitársaság közlése szerint annak vizsgálata volt, hogy a meglévő rendszerekkel a SAF teljes mértékben alkalmas-e a hagyományos repülőgép-üzemanyag helyettesítésére, valamint megfelel-e a műszaki és teljesítmény-követelményeknek.
Ez volt az első alkalom, hogy egy A380-asnál cseppfolyósított SAF-ot használtak, és nem történt külön átalakítás, az elvárás ugyanis az volt, hogy az újfajta üzemanyag teljesen kompatibilis legyen a repülőgéppel.
A fenntarthatóbb alternatívát jelentő SAF a fosszilis üzemanyaghoz képest az iparágban használt CORSIA-módszertan szerinti számítások alapján akár 85 százalékkal is csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást az üzemanyag teljes életciklusa során.
A mostanihoz hasonló próbarepülések szükségesek a 100 százalékos arányban SAF-fal teljesített repülések jövőbeni szabványosításához, minősítéséhez, és ahhoz, hogy a nemzeti hatóságok szélesebb körű stratégiákat fogadjanak el a fenntartható repülőgép-üzemanyag gyártásának és terjesztésének támogatására.
A SAF jelenleg a kereskedelmi célú repülések során maximum 50 százalékos keverési arányban használható.
Az Emirates A380-asának bemutatórepülésére a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) harmadik, a légi közlekedésről és az alternatív üzemanyagokról szóló konferenciáján (CAAF/3) került sor, ahol a légiközlekedési iparág, a nemzetközi szervezetek, a szabályozó testületek és a szakpolitikai döntéseket hozó magas rangú tisztviselők is jelen voltak.
A tesztrepülés műszaki értékelésén és adatelemzésén a repülőgépgyártó Airbus, a hajtóműveket gyártó Engine Alliance és a segédhajtóművet gyártó Pratt & Whitney, valamint a fenntartható üzemanyagért felelős Neste, Virent és ENOC munkatársai közösen dolgoztak.
A gép 4 tonna 100 százalékos arányú SAF-fal szállt fel, amelyet az előzetesen tesztelt Engine Alliance GP7200-as hajtómű és a Pratt & Whitney Canada PW980-as segédhajtómű használt, míg a másik három hajtóműbe hagyományos üzemanyagot tápláltak.
Az Emirates régóta törekszik a SAF felhasználásának, gyártásának és kínálatának bővítésére. Év elején végrehajtotta a régió első 100 százalékban SAF-üzemű bemutatórepülését egy Boeing 777-300ER repülőgéppel.
Októberben felszálltak az Emirates első, Shell Aviation fenntartható üzemanyagot használó menetrendszerinti járatai Dubajból. A Shell több mint 1 millió liter SAF-keverék üzemanyagot szállított a légitársaság dubaji központjába.
Az Emirates és a Neste pedig kibővítette partnerségét, ennek eredményeként 2024-2025-ben összesen több mint 11 millió liter SAF üzemanyagkeveréket szállítanak az amszterdami Schiphol és szingapúri Changi repülőterekről induló járatai működtetéséhez.