Elkezdte tanulmányozni a pilóták kisebb terhelését segítő eljárásokat az Airbus és a Cathay Pacific, ehhez azonban több szabályt is módosítani kéne a hatóságokkal.
A Reuters iparági információi szerint a Project Connect néven futó program célja, hogy az Airbus A350-es típust utazómagasságon, egy ideig egyetlen pilóta is repülhesse hosszútávú járaton 2025-től.
Jelenlegi szabályok szerint ezeken a járatokon három vagy négy pilóta szolgál felváltva, de az ötlet szerint számukat kettőre lehetne csökkenteni, a pihenőidő alatt így csak egyikük tartózkodna a fülképben.
Az eljárásrend esetleges bevezetéséhez azonban az ilyen járattal érintett országok hatóságainak, valamint a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezetnek (ICAO) is engedélyeznie kell mindezt.
Emellett több szabályt is módosítani kell, egyebek között azt, amelyet a Germanwings 9525-ös járatának esete után hoztak. Mint ismert, az első tiszt, Andreas Lubitz hegynek vezette a gépet, miután kizárta a pilótafülkéből a mosdóba kiment kapitányt. Ezt követően vezették be azt a szabályt, hogy a repülés teljes időtartamában legalább két embernek kell tartózkodnia a pilótafülkében.
A Cathay Pacific ugyan megerősítette részvételét az Airbusszal közös programban, de jelezte: egyelőre nem született döntés a bevezetésről. Az engedélyezésig többféle tesztet kell végrehajtani, majd a hatóságok beleegyezése is szükséges. Ezt pedig csak akkor fogják megkapni, ha az egypilótás üzemelés nem jelent majd biztonsági kockázatot.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) vezetője, Patrick Ky még januárban azt mondta, elméletileg lenne értelme az ilyesminek, mert utazómagasságon, hosszútávú járatok esetében nem történik túl sok minden.
Ennek azonban feltétele egy olyan rendszer, amely a repülést végző pilóta elalvása vagy bármilyen probléma esetén is fenn tudja tartani a biztonságot.
Az EASA ebben az évben egyelőre csak konzultációkat tart az ügyben, a jóváhagyási procedúra 2022-ben kezdődhet el, de a 2025-ös bevezetési dátum jelentősen optimistának tűnik a szervezet szerint.
A projekthez közel álló források szerint az Airbus készített egy frissítést a robotpilótához, amely olyan figyelmeztető rendszert is tartalmaz, amellyel könnyebben kivitelezhető a biztonságos, egypilótás repülés.
Ennek a fejlesztésnek része a vészsüllyedést végrehajtó rendszer is, amely a pilóta beavatkozása nélkül képes a kabin dekompressziója esetén gyorsan csökkenteni a repülési magasságot.
Az Airbusnak szerinte biztosra kell mennie: mindenféle helyzetet tudni kell kezelni akkor is, ha 15 percig semmilyen reakció vagy közbeavatkozás nem érkezik a pilótáktól.
Egy légitársasági forrás a Reuters-t emlékeztette az Air France 447-es, Rio de Janeiro és Párizs közötti járatának 2009-es katasztrófájára, amelyben fontos tényező volt, hogy két első tiszt vezette a gépet, amikor eljegesedtek a sebességmérő műszerek, a tapasztaltabb kapitány épp pihent.
Amennyiben jóváhagyják, egy ilyen eljárásrend a járvány utáni bizonytalan gazdasági helyzetben könnyebbséget jelenthet a légitársaságoknak, mert a hosszútávú járatot teljesítő pilóták elszállásolása is komoly anyagi terhet jelent, nem mellesleg így a létszámigény is mérsékeltebb.
Ezzel kapcsolatban Filippo Tomasello, az EASA egykori munkatársa azt mondta, a koronavírus-járvány felgyorsíthatja a jóváhagyási folyamatot. Abban szinte biztos, hogy ha az uniós hatóság jóváhagyja a dolgot, akkor azt a légitársaságok be fogják vezetni.
Az Európai Pilóták Egyesülete (ECA) már jelezte is, hogy nem látják értelmét egy ilyen eljárás bevezetésének. A Boeing 737 MAX két légkatasztrófájára utalva úgy fogalmaznak: a költségcsökkentés mindig nagyobb biztonsági kockázatot rejt.