Teljes egészében végeztek az Airbus toulouse-i gyárában az első A330-800neo összeszerelésével, végre a Rolls-Royce Trent 7000 erőforrások is a prototípus szárnya alá kerültek, a gyártó pedig ragaszkodik hozzá, hogy minél hamarabb a levegőbe emelkedjen a gép.
Az európai repülőgépgyártónál eddig szinte teljes egészében az új generációs A330neo hosszabb változatával, a -900-assal és annak tanúsítási programjával foglalkoztak, hogy azt minél hamarabb forgalomba lehessen állítani.
A kisebb változat a Hawaian Airlines rendelésének lemondása után egészen a közelmúltig vevő nélkül maradt.
Mint arról beszámoltunk, a ‘mentőöv’ október 15-én érkezett a Kuwait Airways-től, a vállalat nyolc gépre kötött kötelező érvényű megállapodást az Airbusszal. Persze ennek ára is volt: a kuvaiti cég csökkentette A350 XWB-kre szóló megrendelésállományát.
Talán az arab légitársaság megrendelésének köszönhetően felgyorsultak az események a -800-as körül, október 19-én az egyik online repülőgépfotós adatbázisba felkerült fotón először lehetett látni az MS1888-as gyári számú, F-WTTO lajstromjelű prototípust hajtóművekkel felszerelve.
Az Airbus pontos dátumot ugyan nem jelölt még ki az első felszállásra, de ragaszkodnak hozzá, hogy azt mihamarabb végrehajtsák – A Flightglobal cikke szerint.
Az A330-800neo tesztelési programja ugyanakkor jelentősen rövidebb lesz, mint a -900-as alapváltozaté. Mivel a rövidebb törzsű verzió 99%-ban megegyezik az alapváltozattal, így sok tesztet nem kell újra elvégeznie az Airbusnak a típus engedélyeztetéséhez.
A gyorsított tempót indokolja, hogy a Kuwait Airways számára már 2019-ben le kell szállítani az első példányokat, mert ha az esetleges késlekedés miatt az arab légitársaság is visszatáncol, ismét biztos megrendelő marad a kisebbik A330neo.
Fix kötéssé konvertálható opciós rendelés, ha nem is sok, még ekkor is maradna az Airbusnál, júliusban az afrikai Uganda állami strat-up légitársasága, az Uganda Airlines írt alá szándéknyilatkozatot két 800-asra.
Az A330-800-as sztenderd fedélzeti elrendezéssel 257 utas szállítására lesz képes, amely valamivel több, mint az előd, -200-as változat gyártói által megadott kapacitása. A neók hatótávolsága ugyanakkor jóval nagyobb lesz a korábbi generációs A330-asokénál.
Csúszik az Airbus A330-900neo átadása
Amint korábban beszámoltunk róla a család hosszabb változata az A330-900neo szeptember végén kapta meg az európai EASA-tól a kereskedelmi forgalomba állításhoz szükséges engedélyt.
A TAP Air Portugal, az A330-900neo indító légitársasága egyelőre nem vette át az első példányt, sőt időpont sincs kijelölve a forgalomba állításra.
A késés feltételezhető oka, hogy az amerikai FAA még nem adta ki a típus kereskedelmi forgalomba hozatalához szükséges hatósági engedélyt.