Az olaszországi vesztegzár bejelentése után a légitársaságok egymás után törlik minden ottani járatukat, több ország a beutazást is korlátozza a dél-európai országból. Az unió ideiglenesen felfüggesztette a reptéri résidőkről szóló 80/20-as szabályt, a Qantas pedig elhalasztotta az évek óta tervezett Project Sunrise elindítását. A magyar kormány szerint a hazai nyári turistaszezon elúszott.

A Wizz Air és a Ryanair mellett a British Airways és az Air France is bejelentette, hogy minden olaszországi jártát felfüggeszti, az Alitalia egyelőre csak a malpensai bázison szünetelteti üzemelését, római járatai közlekednek, bár törlésekre itt is számítani kell.

Az American Airlines közleményben tudatta: azon túl, hogy felfüggeszti a római járatait, a nyári szezonban 10 százalékkal csökkenti a nemzetközi, ezen belül 55 százalékkal a tengerentúli járatainak számát, és 7,5 százalékkal vesz vissza a belföldi útvonalakon.

Fotó: AIRportal.hu

Az Air France-KLM a honlapján ma hozta nyilvánosságra februári utasforgalmi adatait, amelyen már látszik a koronavírus okozta hatás: 1,4 százalékkal csökkent a forgalom, Ázsia és Európa között pedig 24 százalékkal kevesebb utast szállítottak.

Az MTI jelentése szerint Spanyolország közölte, két hétig nem fogad utasszállító járatokat Olaszországból, a két állam között évente 106 ezer kereskedelmi járat közlekedik, mintegy 16 millió utassal. Ausztria jelezte, hogy minden Olaszországból történő beutazást megtiltott, csak azok léphetnek onnan be, akik orvosi igazolással rendelkeznek arra vonatkozóan, hogy nem fertőzöttek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A BBC arról számolt be, hogy Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke bejelentette: az unió felfüggesztette a 80/20-as résidő-szabályt, hogy segítse a légitársaságokat, és megakadályozza az üres járatok üzemeltetését. A szabály, amelynek eltörlését a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) múlt héten kérte, úgy szól, hogy a légicégeknek a lekért résidők legalább 80 százalékát fel kell használnia, különben elveszítik.

Ez volt az oka annak,hogy több légicég üres, vagy csaknem üres repülőgépekkel repült az elmúlt napokban bizonyos útvonalakon a jogosultságai megőrzése érdekében.

De nemcsak a költségek, hanem a klímavédelem szempontjából is fontos volt a résidő-szabály felfüggesztése.

A Reuters arról számolt be, hogy a Qantas is rendkívüli intézkedéseket vezetett be: a nemzetközi kapacitást 25 százalékkal csökkentette, 12 Airbus A380-asából 8-at ideiglenesen leállított, emellett halasztást kért az Airbustól arra, hogy a Project Sunrise-hoz leadja rendelését 12 darab A350-1000-esre. Egyelőre nem tudni,hogy az európai gyártó hajlandó-e fenntartani az ausztrálok feltételesen befoglalt gyártási helyeit.

Az Egyesült Államokban Seattle a fertőzés egyik gócpontja, a Boeing lapunkhoz is eljuttatott közleményében azt írta, egyik dolgozójuk is elkapta a vírust, ezzel kapcsolatban jelezték, hogy mindenben követik Washington szövetségi állam egészségügyi hatóságának iránymutatásait.

Orbán Viktor miniszterelnök az MTI szerint a kereskedelmi és iparkamara rendezvényén azt mondta, Kínának is 5-6 hónapjába telt a vírus megfékezése, ami itt júliust jelent, vagyis „a turisztikai szezonnak idén kampó”, így komoly gazdasági visszaesésre kell számítania annak, aki a szokásosnál jobban „hozzá van kötve” az emberek utazási kedvéhez.