Árverésre bocsátanak Romániában két ROMBAC 1-11 típusú egykori elnöki különgépet: az egyiket Nicolae Ceausescu volt kommunista diktátor, a másikat Ion Iliescu, a kommunizmus bukása utáni első szabadon választott román államfő használta.
Az MTI az Agerpres hírügynökség jelentése alapján azt írta: az árverést rendező Artmark román aukciósház leírása szerint az angol licenc alapján gyártott, Rolls-Royce hajtóművel felszerelt ROMBAC 1-11 volt az egykori keleti tömb első és egyetlen olyan sugárhajtású utasszállító repülőgéptípusa, amely nem a Szovjetunióban készült.
A bukaresti gyárban a 119 férőhelyes, óránként 870 kilométer per órás végsebességű modellből mindössze kilenc készült 1982 és 1989 között.
Az első ROMBAC 1-11 példány 1983. január 28-án szállított utasokat Bukarest és Temesvár között, az első külföldi járatát pedig 1983 márciusában a Bukarest-London útvonalon teljesítette.
A Ceausescu által 1986 és 1989 között hivatalos utakra használt, most árverésre bocsátott gép 1986-ban készült el ötödikként a sorban, a rendszerváltás után Ion Iliescu köztársasági elnök pedig a kilencedik – az utolsó – ROMBAC 1-11-est vette használatba különgépként első mandátuma (1990-1996) idején.
A Tarom román légitársaság egyiptomi, pakisztáni, török, ciprusi cégeknek adta át ROMBAC 1-11-eseit. A két volt elnöki különgépet a román védelmi minisztériumhoz tartozó, azóta csődbe ment egykori Romavia állami légitársaság üzemeltette. Idén márciusban miniszteri rendelettel a nemzeti kulturális örökség részévé nyilvánították őket.
Ceausescu és Iliescu egykori különgépei jelenleg a bukaresti Henri Coanda nemzetközi repülőtér melletti katonai támaszponton találhatók. Bár a leírásból nem derül ki, vélhetően már nem lehet repülni velük, a május végén tartandó telefonos és online árverésen történelmi, ipartörténeti emlékként próbálják értékesíteni őket. Kikiáltási áruk egyenként 25 ezer euró (körülbelül 9 millió forint).
Amint korábban megírtuk, az YR-BRE lajstromjelű, 1986-ban gyártott példányt 2018-ban apróhirdetés útján próbálta meg egy cég értékesíteni 350 000 euróért.
Az egyesült királyságbeli British Aircraft Corporation az 1960-as évek elején fejlesztette ki kéthajtóműves regionális típusát, a BAC 1-11-t, az akkor már kiöregedő turbó-légcsavaros típus, a Vickers Viscount leváltására. A sorozatgyártás az Egyesült Királyságban 1963-1982-ig zajlott, majd licensz alapján 1989-ig Romániában folytatódott.