Kiadta az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (ECDC) a légiközlekedés új szabályait, amelyek az utasokra és személyzetre vonatkoznak.
A tervezethez képest, amelyről múlt héten számoltunk be annyi fontos változás történt, hogy az EASA előírta az utasok testhőmérsékletének mérését a repülőtéri terminálba belépés előtt.
Az épületbe csak az utas, illetve a személyzet mehet be, kísérő csak nagyon indokolt esetben, de ezzel neki is el kell fogadnia a kötelező maszkviselésre és távolságtartásra vonatkozó szabályokat.
A légitársaságoknak már az indulás előtt fel kell hívniuk az utas figyelmét, hogy csak egészségesen repülhet, és el kell fogadnia a szabályokat, különben még a repülőtérre sem léphet be.
A személyzet azon tagjainak is előírták a maszkok viselését, akik az utasokkal foglalkoznak, így az utasfelvételt, utasbiztonsági ellenőrzést, beszállítást végzők körében is kötelező lesz.
Ezeken a pontokon 1,5 méteres távolságot kell tartaniuk az embereknek, így feltehetően új beszállítási metódusokra lehet szükség, bár erről az EASA nem rendelkezett.
A repülőtérre érkezés előtt az EASA online kérdőív kitöltésével is számolt a tervezetben, de ezt végül elvetették, az utasoknak viszont a repülőjeggyel együtt a koronavírus okozta megbetegedéssel és a tünetekkel kapcsolatos információs csomagot kell elküldeni.
A rendszeres szappanos kézmosás vagy alkoholtartalmú kézfertőtlenítőszer gyakori használata, illetve tüsszentéskor és köhögéskor maszk viselése esetén is az arc eltakarása ugyanúgy az irányelvek között van, mint a különböző felületek érintésének minimalizálása.
Ennek érdekében kérik az utasokat, hogy használják az online utasfelvételt és az önkiszolgáló poggyászpultokat is. Az utastérbe felvihető csomag mennyiségét csökkenteni kell.
Járat teljesítése közben a személyzet jelenteni köteles a légiforgalmi irányításnak, ha egy utas nem tartja be az egészségügyi szabályokat, de a repülést emiatt nem szakítják meg, hanem a renitens utassal szemben az érkező ország hatóságai járnak el.
A fedélzeten az utolsó sor ablak melletti ülését kell kijelölni elkülönítőnek, ahova azt az utast kell elhelyezni, aki repülés közben kezd el tüneteket produkálni.
Előírták emellett az összes repülőgép HEPA-szűrőkkel való felszerelését, az utasok kabinban történő mozgásának csökkentését, és a fedélzeti kiszolgálás minimálisra redukálását is.
Kiszállításnál, a csomagfelvételnél és a repülőtér elhagyásánál is fokozottan kell ügyelni a másfél méteres távolság megrartására.
Korábbi cikkeinkben arról is írtunk, hogy Ferihegyen milyen óvintézkedéseket vezettek be, több légiközlekedési szereplő, köztük a Wizz Air és a Heathrow repülőtér is egységes szabályok bevezetését szorgalmazza, a legnagyobb európai reptér több megoldást is tesztel. Beszámoltunk arról is, hogy az utasforgalom élénkülésével megoldhatatlan lesz a távolságtartás a repülőgépek fedélzetén és a repülőtereken is. Itt pedig azt is megnézheted, hogyan képzeli a repülést a Wizz Air és a Ryanair a következő hónapokban.