Megszületett a bérmegállapodás a Qantas és pilótái között, így elvileg nincs akadálya annak, hogy a légitársaság megrendelje a már kiválasztott Airbus A350-1000-eseket az ultrahosszú járatok elindításához. A koronavírus-járvány miatt mégis halasztani kell a szerződéskötést, ezt pedig az Airbus fogadja el.

A Reuters a Qantas a hosszútávú járatokat teljesítő pilótáival most megkötött egyezség révén immár minden dolgozójával sikeresen megállapodott: a regionális és belföldi útvonalak hajózóinak juttatásaira már korábban rábólintottak a szakszervezetek.

A Project Sunrise kísérleti járatát teljesítő egyik Boeing 787-es (Forrás: Qantas Twitter)

Így elvileg minden akadály elhárult a Project Sunrise elnevezésű projektben megvalósuló, rekord hosszú, akár 19 órás járatok megnyitása előtt.

Mint azt korábban megírtuk, a program következő lépése a gépek tényleges megrendelése lenne, ennek a pilótákkal való harcok megvívása után, március végén kellett volna megtörténnie, ez volt az Airbus által adott utolsó határidő a tenderen nyertes A350-1000-esek kötelező érvényű megrendelésére.

Ugyanis a terv szerint az ausztrál cég által kiszemelt gyártási slotokat az Airbus eddig nem adta volna el más légitársaságoknak. A koronavírus-járvány azonban itt is közbeszólt, a Qantas minden nemzetközi járatát törölte legalább május végéig, a gépek nagy részét földre parancsolta.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A járvány miatt kialakult bizonytalanság átírta az ultrahosszú járatok tervét is, a Qantas 2020 végére halasztotta a legfeljebb 12 darab, speciális kialakítású A350-1000 megrendelését.

A helyzet ugyanakkor senkinek sem kedvez, így most az európai repülőgépgyártó is könnyen belement a halasztásba. Ez neki is jól megfontolt érdeke, mert a forgalom visszaesése miatt a légitársaságok rendelései elmaradozhatnak, minden üzletért meg kell küzdeni egy ideig.

Forrás: Qantas

Dick Tobiano, a Qantas főpilótája hangsúlyozta, ha vége a krízisnek, a légitársaság újra teljes erővel a Project Sunrise-ra fog koncentrálni, nem törölték a projektet, nem is gondolkodnak ilyesmit. Ha nem lesznek további hátráltató tényezők, akkor az eredeti terveknek megfelelően 2023 első felében közbenső leszállás nélkül kötik majd össze Sydney-t New Yorkkal és Londonnal, de a potenciális úticélok listáján Frankfurt és Párizs is szerepel.

A mostani helyzetben a szakszervezetek akár még a béreken is alkudozhattak volna, de a Qantas februárban stratégiát váltott, és hosszú alkudozás után közölte: vagy igent mondanak a pilóták az utolsó ajánlatra, és az eredetileg tervezett módon, normál beosztásokkal repülhetik a rekorder járatokat Sydneyből, vagy nemleges választ adnak, akkor viszont egy külön csoportot hoznak létre a járatokhoz olyanokból, akik elfogadják a feltételeket.

Az érdekképviseletek és a Qantas kapcsolata ezzel együtt sem javul, a szakszervezetek most azt akarják elkerülni, hogy a légitársaság a járatai nagy részének leállítása után határozatlan időre fizetés nélküli szabadságra küldje dolgozóinak kétharmadát.