Kiszállt az Airbus az elektromos hajtóművel felszerelt regionális utasszállító megvalósítását célzó E-Fan X programból, mert más irányban akar vizsgálódni. Ennek ellenére az eddigi partner Rolls-Royce folytatja saját tesztjeit.

Grafika az elektromos hajtóművel ellátott ARJ-100-asról (Forrás: Airbus)

A program célja egy legfeljebb 100 utas szállítására képes demonstrátor megalkotása, amely először részben, később pedig teljes egészében elektromos meghajtással emelkedik a levegőbe.

A terv az volt, hogy ezen a projekten keresztül vezetett volna út a nulla károsanyag-kibocsájtású típusokhoz.

A néhány éve még több vállalat kooperációjaként indult fejlesztés tavaly az Airbus és a Rolls-Royce együttműködésére szűkült.

Most viszont annak ellenére vetettek véget a programnak, hogy akár már idén, de legkésőbb 2021-ben ismét levegőbe emelkedhetett volna a 2018-ban beszerzett ARJ-100-as, amelynek négy hajtóművéből az egyiket az E-Fan X rendszerrel helyettesítették.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Rolls-Royce azonban az Airbus nélkül is folytatja a fejlesztést, a saját kísérleti rendszereit összeszereli és a földön teszteli.

A feketével jelzett egységekért volt felelős a Rolls-Royce (Forrás: Airbus)

Paul Stein, a program egyik felelőse a Flightglobal tudósítása szerint elmondta: ez nem a teljes, 2 MW teljesítményűre tervezett hibrid-elektromos “hajtóművet” jelenti, csak azt a generátort, amely a fedélzetre telepített lítium-ion akkumulátorokat töltötte volna a többi hajtóműről, illetve a teljesítmény- és hőfokszabályzó rendszereket, amelyeket külön-külön már építenek és tesztelnek.

Várhatóan a Rolls-Royce egy rövid “újratervezési időszakot” is beiktat most, ennek során számba veszik az E-Fan eddigi tapasztalatait, és ennek megfelelően alakítják ki a folytatást. Ettől függetlenül a jövőben még felhasználhatók lesznek akár komplett elemek is, de az átfogó repülési tesztprogramot elég a végleges konstrukciók alapjául szolgáló technológiademonstrátorokkal és a prototípusokkal elvégezni, amint erre Paul Stein is utalt.