Thaiföldi tanulmányúton vettem részt szeptemberben a Qatar Airways és a Thaiturizmus Utazási Iroda szervezésében. A Krabit és Csiangmajt érintő utazás alkalmával három különböző repülőgéptípuson volt alkalmam kipróbálni a dohai központú ötcsillagos légitársaság business class szolgáltatását és díjnyertes fedélzeti ellátását.
Budapestről Dohába a Qatar Airways Airbus A320-asának, majd Dohából Phuketre a légitársaság Boeing 787-8 Dreamlinerének üzleti osztályát teszteltem. A visszaúton – a budapesti járaton augusztustól bevezetett – Airbus A330-200-as business classán repültem.
A repülőgépek berendezéséről az AIRportal.hu korábbi cikkeinkben már részletesen írtunk (Airbus A330, Boeing 787), így most ejtsünk szót inkább a business class utazási élményről, a fedélzeti szolgáltatásokról, kiszolgálásról és az ellátásról.
A kipróbált repülőgépek:
BUD-DOH: A7-AHW, Airbus A320, 6,3 év
DOH-HKT: A7-BCZ, Boeing 787, 2,8 év
DOH-BUD: A7-ACM, Airbus A330, 11,4 év
Az egyik legfontosabb észrevétel, ami talán az utasok többségének fel sem tűnik, hogy ami a fedélzeti berendezést és utazási élményt illeti, a Qatar Airways igyekszik minden repülőgépén közel azonos élményt és kényelmet kínálni, repüljünk akár egy keskenytörzsű A320-as, egy 11 éves A330-as, vagy egy szinte új Dreamliner fedélzetén. (Persze a Qatarnál is ki lehet fogni még a régebbi business class-szal felszerelt A320-ast a budapesti járatokon, de egyre ritkábban.)
A repülőgépek utastere – beleértve az üléseket, szőnyegeket, tárolórekeszeket, fedélzeti szórakoztatórendszer eszközeit, mellékhelyiségeket – ötcsillagos légitársasághoz méltóan makulátlanul tiszta, újszerű és jól karbantartott. Nem lehet találkozni sérült, vagy kopott burkolatokkal, kárpitokkal.
Az üzleti osztályon minden ülésen takarót, és közepes méretű párnát helyeztek el, mindhárom típuson aktív zajszűrős, prémium minőségű fejhallgatók és minden ülés tárolórekeszében egy üveg, fél literes ásványvíz várja az utasokat.
Fedélzeti ellátás a Qatar Airways Business osztályán
A beszállítást követően az adott kabinrészbe beosztott légiutaskísérő minden utasnak bemutatkozik és felszolgálja a kiválasztott welcome drinket, pezsgőt, vagy narancslét. Az italok mellé sós magvakat és forró, vagy hideg (választható) illatos frissítőkendőt, utóbbit az út során többször is. Később a vezető légiutaskísérő is minden üzleti osztályú utast köszönt és mond néhány kedves szót.
A felszállást követően felszolgált ételeket és italokat a napszaknak és a repült útvonalnak megfelelő á la carte menükártyáról lehet kiválasztani, a fedélzeti borok és egyéb szeszes italok széles választékából külön itallapról lehet válogatni.
A légiutaskísérők a felszolgálást röviddel a biztonságos utazómagasság elérését követően megkezdik, azonban a Qatar Airways üzleti osztályán bármikor, azaz az utazás későbbi szakaszában is kérhető az étkezés, „on-demand”.
Azt nem tudni, hogy csak így adódott, vagy tudatos szervezés eredménye, hogy a három repülés három különböző napszakban zajlott, így remek lehetőség nyílt a teljes étlap, reggeli, ebéd és vacsora kipróbálására is.
Az ételek prémium minőségűek, ízletesek és nem utolsó sorban jól is néznek ki. A felszolgálás makulátlan, mintha egy étteremben étkeznénk fehér abrosz és gyertyafény mellett. Egyetlen negatívumként lehet említeni, ha a 20-30 business utas közül sokan kérnek azonos ételt, akkor az utolsóknak sajnos mást kell választani. De nem is elvárható, hogy minden utasra a teljes menüsort a fedélzeten tartsák, hogy aztán annak nagy része a kukában landoljon.
A hosszabb, éjszakai járaton a leszállás előtt egy órával – amennyiben az utas nem jelzi, hogy ne ébresszék fel – egy könnyű reggelit is felszolgálnak a légiutaskísérők, finom kávéval, vagy teával.
A kipróbált három géptípuson (Airbus A320-200, Boeing 787-8 Dreamilner, Airbus A330-200) az ülések némileg különböznek, de funkcionalitásban, kényelemben ugyanazt kínálják. Mindegyik teljesen vízszintes ággyá dönthető, a karfák leereszthetők, a fejtámlák állíthatók.
A lábtartó és a háttámla külön mozgatható – a Dreamlineren még állítható magasságú és keménységű a háttámlában lévő deréktámasz is – illetve vannak előre beállított üléspozíciók is. A dupla ülések között felhúzható/leereszthető egy elválasztó panel.
Minden ülésben a saját eszközök töltésére szolgáló USB csatlakozót szereltek, de van normál konnektor is, melyről a laptopok is tölthetők. Az USB-ről történő töltés meglehetősen lassú, így érdemes inkább a normál töltőt használni. A kisebb személyes tárgyakat, telefont, vagy laptopot az ülésekben kialakított tárolórekeszekben is el lehet helyezni a Dreamlinerek fedélzetén.
A Qatar Airways egyes járatain limitált (10 MB), ingyenes internet csatlakozási lehetőséget kínál (például a Budapestről induló A320-ason is), melyet a felhasználási feltételek elfogadása és emailcím megadása után lehet használni.
A tájékoztató oldalakon hangsúlyozzák, hogy ettől a műholdas technológiájú hozzáféréstől túl nagy sebességet ne várjon az utas, de ahogy írják is inkább csak szöveges üzenetek (chat) és emailek (képek és csatolmányok nélkül) küldésére és fogadására alkalmas. A kapcsolat stabilitása és sebessége messze van még a régi behívós kapcsolatok minőségétől is.
Amennyiben szükséges, 5 dollárért még 30, 10-ért 100, 20-ért pedig 200 MB forgalom vásárolható. Az út második felére, mire a többség már elhasználta az ingyenes 10 MB-ját, azért érezhetően gyorsabb lesz a netkapcsolat.
Ha azonban nem várunk fontos üzenetet, vagy nincs sürgős tennivaló, nem érdemes vesződni az internettel, a felszállást követően nagyon kellemesen el lehet tölteni az időt az Oryx fedélzeti szórakoztatórendszer multimédiás tartalmai és alkalmazásai között böngészve. Rengeteg film áll az utasok rendelkezésére, a legújabb hollywoodi filmek, tévéfilmek, dokumentumfilmek, gyermekműsorok között minden korosztályú és érdeklődésű utas találhat magának valót.
A rendszer a nagy méretű – géptípustól függően – 15,5-17 hüvelykes érinőképernyőkről és a szintén érintőképernyős, illetve gombos távirányítókról is vezérelhető. Az aktív zajszűrős fejhallgató remek minőségben adja vissza a filmek és zenék hangjait és még akkor is jól szűri a zajt, ha éppen nem hallgatunk semmit.
Remek funkció, hogy a repülőgép útját mutató térképet és az egyéb adatokat a távirányító saját kis képernyőjére is ki lehet tenni, így miközben filmet nézünk, bármikor rá lehet pillantani, hogy hol járunk.
A térképeken az is jól látható, hogy a Qatar Airways repülőgépei a környező országok blokádja miatt kerülővel repülnek Európa – Doha és Doha – Ázsia között, ezért az útvonalak a megszokotthoz képest mintegy fél-fél órával hosszabbak. Egyes afrikai úticélok felé akár jóval többel is megnő a menetidő.
A business osztályon utazók kabinrészéhez mindhárom típuson külön mellékhelyiség(ek) is tartoznak, így nincs sorban állás, mint a turista osztályon. A légiutaskísérők folyamatosan ellenőrzik és tisztán tartják azokat. A mellékhelyiségekben az éjszakai járatokon borotvát és fogkefét-fogkrémet is elhelyeztek.
Mindhárom járaton amenity kit is be volt készítve az ülésekre. A rövidebb, budapesti járatokon Nappa Dori csomag jár ajakbalzsammal, szemfedővel és zoknival. A Dohából Phuketre tartó Dreamliner fedélzetén pedig a Giorgio Armani táskába ajakbalzsam, füldugó, zokni, szemfedő, arcvíz és borotválkozás utáni balzsam került. A hosszabb, éjszakai járatokon pedig pizsamát is kapnak az utasok.
A három kipróbált repülőgéptípus közül természetesen az új generációs Dreamliner sorolható az első helyre, de sem az A320-as, sem az A330-200-as nem maradt el sokkal mögötte a kényelem és a business class utasélmény tekintetében.
A hosszú távú repüléseken a 787-esek halkabb hajtóművei, a nagyobb fedélzeti légnyomás és páratartalom, valamint az utazás egyes szakaszaihoz igazodó színű és intenzitású világítás (ami egyébként annyira természetes, hogy nem is igazán észrevehető, ha nem figyeljük) tényleg segítenek abban, hogy az utas kipihentebben érkezzen meg a célállomásra.
A kellemes térérzethez hozzájárul az is, hogy a középső ülések felett nincs fej feletti csomagtároló, így igazán szellős, tágas a beltér. A szűk öt órás Budapest – Doha utazás viszont az Airbusok fedélzetén is gyorsan, és kellemesen elrepül.
A Qatar Airways számos különböző géptípust üzemeltet, így viszonylag nagy választék áll a gyakori utazók és ínyencek rendelkezésére Dohából a további repülésre, köztük a legmodernebb Airbus A350-900 és a Qsuite business class-szal felszerelt A350-1000, az óriás Airbus A380, a Boeing 787-8 Dreamliner, a Boeing 777-300ER és később majd a 777X fedélzetén is. Érdemes a repülőjegy vásárláskor a géptípust is figyelni, ha nem egyszerűen A-ból B-be akarunk eljutni, hanem azt szeretnénk, hogy élmény legyen az utazás.
A Qatar Airways méltán viseli az előkelő ötcsillagos légitársaság címet és az sem véletlen, hogy 2018-ban is elnyerte a világ legjobb üzleti osztálya és a legjobb üzleti osztályú ülés címeket.
A három különböző géptípus fedélzetén megtett repülőút alapján azt gondolom, hogy aki megteheti, hogy business classon utazzon, nem fogja megbánni, ha a Qatar Airways több mint 150 útvonalából választ dohai átszállással, mert garantáltan első osztályú repülési élményben lesz része.
A dohai Hamad repülőtérről, a Qatar Airways exkluzív business lounge várójáról, a dohai átszállásról, valamint a stopover lehetőségről következő cikkeinkben bővebben is olvashatsz!