A környezetvédők a koronavírus-járvány kitörése óta érvelnek azzal, hogy a gazdaság újraindítása hatalmas lehetőség a klímavédelmi célok megvalósítására. A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) szerint előtérbe kell helyezni a befektetéseket az alternatív üzemanyagok fejlesztésébe.

Forrás: SAS

A jellemzően növényi alapú „kerozint” kísérleti jelleggel több légitársaság is a hagyományos kerozinhoz keverve, egyes esetekben a fosszilis üzemanyagot teljesen kiváltva alkalmazza kísérleti jelleggel, eddig több mint 250 ezer járaton történt ilyen kutatás. Az IEA Clean Energy Transitions elnevezéssel rendezett minapi konferenciájának célja pedig az volt, hogy segítse az elmozdulást az alacsonyabb károsanyag-kibocsátás felé, amiben a kormányok és az ipari szereplők is érdekeltek.

A szövetség szerint a fenntartható üzemanyagok használatával akár 80 százalékkal csökkenthető a károsanyag-kibocsátás a fosszilis forrásból származó kerozinhoz képest, és elérhető a kitűzött cél, hogy 2050-re a 2005-ös szint felére mérséklődjék a légiközlekedés környezetszennyezése.

Az is bizonyított, hogy az alternatív kerozin használata teljesen biztonságos, csak akarat és nagyobb termelőkapacitás kellene a szélesebb körű bevezetéséhez.

Ezen felül az IEA szerint nem igaz, hogy az ilyen üzemanyag előállításához használt növények termesztése veszélyeztetné például a víz- és élelmiszer-gazdálkodást, bár ez gyakran hangoztatott érv a bevezetése ellen.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ehhez most elvileg minden adott lenne a szervezet szerint, csak a gazdasági mentőcsomagok forrásait kellene ennek jegyében felhasználni a kormányoknak, a légitársaságoknak, és az üzemanyag gyártóknak is, ahelyett, hogy a járvány előtti állapotok visszaállítására törekednének.

A szuperszonikus is lehet környezetbarát

Az AS2 látványterve (Forrás: Aerion)

Mint arról többször beszámoltunk, az Aerion amerikai start-up vállalkozás 2023-ban tervezi a levegőbe emelni, 2025-ben pedig forgalomba állítani az AS2 új generációs szuperszonikus üzleti repülőgépét, de ezt követően kereskedelmi utasszállítót is szeretne fejleszteni.

A cég nemrég szándéknyilatkozatot írt alá a brit-kolumbiai Carbon Engineering céggel – írta meg az Ainonline.

Ennek célja, hogy közösen vizsgálják meg a szintetikus üzemanyagok alkalmazhatóságát a hangsebesség felett is üzemeltethető sugárhajtóművekben, kiemelten az AS2-be kerülő GE Aviation Affinity-ben.

A vizsgált szintetikus üzemanyagot a Carbon Engineering gyártja, közvetlenül a légkörből kinyert szén-dioxidból.

A vállalat által kifejlesztett „direct-air-capture” technológia gyakorlatilag a fák „munkáját” helyettesíti az üvegházhatású gáz megkötésével, amely ezután fel is használható. A légkört tisztító létesítmények a világon bárhol felépíthetők, nincsenek ipari övezetekhez kötve, bár ilyen területeken a nagyobb szennyezettség miatt hatékonyabbak lehetnek.

Ezzel ugyan nem csökken közvetlenül a légiközlekedésből adódó károsanyag-kibocsátás, de a már a légkörben lévő szén-dioxid „forog”, annak koncentrációja ezáltal nem, vagy csak minimális mértékben nő.