A világjárvány okozta komoly kihívások ellenére is nyereséggel zárta a tavalyi évet az Aeroplex, ez egyrészt a cég több lábon állásának, másrészt a dolgozók kitartásának köszönhető, akik a kritikus járványhelyzetben is folyamatosan dolgoztak a szigorú járványintézkedések ellenére. A bővülés és az új üzletágak fejlesztése 2021-ben is folytatódik, a magyar repülőgép-karbantartó vállalat az európai piac egyik legerősebb szereplőjévé kíván válni – mondta el Demény Árpád ügyvezető igazgató az AIRportal.hu-nak.
A koronavírus-járvány közvetlen egészségügyi hatásai és a légiközlekedés – azon belül az utasszállító járatok – szinte teljes leállása miatt jelentős mértékben átszervezte tevékenységét 2020-ban az Aeroplex Közép-Európai Kft. A magyar repülőgép-karbantartó vállalat az egész iparágat érintő krízis ellenére a példátlan helyzethez való gyors alkalmazkodásnak és az évekkel ezelőtt elindított növekedési stratégiájának együttes eredményeként nyereséggel zárta a tavalyi évét is – hangsúlyozta Demény Árpád ügyvezető az AIRportal.hu-nak.
A munkatársak egészségének megóvása és a folyamatos üzem fenntartása érdekében a gyakori és alapos fertőtlenítés, valamint a higiéniás szabályok fokozott betartása mellett a hangárakon belül zónákra osztott munkarendet vezettek be közlése szerint, így az eltérő időbeosztásban és más-más szakterületeken dolgozók nem (vagy minimálisan) találkoznak egymással, a munkatársak mozgása és kontaktusai folyamatosan követhetők és kontroll alatt vannak.
A távolságtartás biztosítása érdekében korlátozni kellett a hangárakban egyszerre végzett karbantartások számát, a szokásos öt-hat helyett csak négy gépen dolgozhattak a szakemberek egy időben, így viszont folyamatos maradhatott a munka – tette hozzá.
„A bevezetett intézkedéseknek köszönhetően a járvány miatti vészhelyzet kezdete óta egy napra sem kellett leállítani a munkát az Aeroplexnél fertőzés miatt. Ebben jelentős szerepe volt a munkatársaink fegyelmezett és szabálykövető magatartásának. Természetesen az intézkedéseket mindaddig fenntartjuk, amíg a járványhelyzet megkívánja” – emelte ki a cégvezető.
A menedzsment a 2016-ban meghirdetett növekedési stratégia és az akkor megkezdett átszervezés óta nagy hangsúlyt fektet az új üzletágak fejlesztésére annak érdekében, hogy a repülőgép-karbantartó vállalat minél több lábon álljon, így egyes területek lelassulása vagy akár teljes leállása esetén sem szakad meg a munka. A stratégia részeként az elmúlt időszakban az Aeroplex portfóliója a cargo-üzletággal egészült ki, a társaság ügyfélköre cargo-légitársaságokkal komoly mértékben bővült.
A vállalat forgalmi karbantartás üzletága (line maintenance) az utasszállító járatok szinte teljes leállásával párhuzamosan jelentősen visszaesett, azonban a hangár karbantartás (base maintenance) üzletágban sikerült kompenzálni a csökkenést az áruszállító légitársasági partnerek részéről megnövekedett igényeknek köszönhetően – mutatott rá az ügyvezető.
Emlékeztetett arra, hogy tavaly létrejött az Aeroplex helikopter-karbantartó üzletága, amely több konzorciumi partner bevonásával látja el a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. EC135 P2+ típusú forgószárnyasainak forgalmi- és hangári karbantartási feladatait.
Közölte: tárgyalások folynak a Honvédelmi Minisztériummal a Magyar Honvédség Airbus A319-es repülőgépeinek karbantartására már meglévő és kiváló együttműködés kiterjesztéséről, tavaly év végén pedig megszületett a megállapodás a külügyi tárca által vásárolt Airbus A330-200F áruszállító repülőgép forgalmi- és hangár-karbantartási feladatainak ellátásáról is.
A tavalyi gyengélkedést követően a következő időszakban folyamatos felfutás várható a hajtómű nagyjavítással kapcsolatos munkák terén is, amelyet a GE Aviation Hungary Kft.-vel együttműködésben végez a társaság.
„Tervezzük a berendezés-karbantartási üzletágunk további bővítését is, minél szélesebb körű, komplex karbantartási csomagokat kínálva az európai piacon működő ügyfeleink számára, immár a kerék- és fékagy-nagyjavítás terén is” – hangsúlyozta a szakember.
Ismeretes, februártól az Aeroplex vette át a Wizz Air forgalmi karbantartási feladatait a low-cost légitársaság két magyarországi bázisán, a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren és a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren. Utóbbi helyszínen kezdetben tízfős csapat látja el a diszkont cég járatait teljesítő repülőgépek forgalmi karbantartási feladatait. Ez a létszám a járatok és a feladatok növekedésével egyidejűleg növekedni fog.
A megnyert tender és a forgalmi karbantartás szerződés értelmében szintén az Aeroplexhez került a budapesti Wizz Air-hangár üzemeltetése is. A létesítményben elsősorban a légitársaság gépeinek forgalmi karbantartása során felmerülő, fedett csarnokot igénylő munkafolyamatokat végzi a vállalat, de más projektjeihez is igénybe veheti, így már a most épülő további hangár jövő évre tervezett átadása előtt bővült a rendelkezésrére álló kapacitás.
„A forgalmi karbantartási tevékenység mellett a Wizz Air teljes flottájának alkatrész-logisztikai támogatásában is szeretnénk részt venni a jövőben, emellett az együttműködés más szakterületekre történő kiterjesztésére törekszünk a magyar gyökerű légitársasággal” – emelte ki az ügyvezető.
Tájékoztatása szerint a tevékenységek bővülésével párhuzamosan, az előzetes terveknek megfelelően nő a dolgozói létszám is: a repülőgép-szerelő szakemberek száma mintegy 160 fővel gyarapodott, 2021. év elején az Aeroplex teljes létszáma elérte a 650 főt.
„Az egy szélestörzsű, vagy négy keskenytörzsű repülőgép befogadására alkalmas, új hangárépület jövő év elejére tervezett átadására további 50 fővel minimum 700 főre kívánjuk bővíteni a szakembergárdánkat” – mondta Demény Árpád.
Érdekességként említi, hogy a világjárvány paradox módon segítette az új szakemberek toborzását, többen hazatértek azok közül, akik korábban külföldön vállaltak munkát. Voltak olyanok, akiknek megszűnt az állása, de akadtak olyanok is, akik a konkurenciától érkeztek az Aeroplexhez, de egyes szakterületekre más iparágakból is sikerült új kollégákat átcsábítani.
„A meglévő és leendő munkatársaink számára kiszámítható és a motivációjukat fenntartó életpálya-modellt biztosítunk, a járvány okozta krízis ellenére is megtartottuk az évek óta működő bónuszprogramunkat és a pótlékrendszert. Emellett idén is folytatódik a reorganizáció után elindított, bérnövekedési programunk” – hangsúlyozta az ügyvezető.
Közölte: az utóbbi időszakban több közép- és felsőfokú oktatási intézménnyel is szoros együttműködést alakított ki a vállalat annak érdekében, hogy biztosított legyen a hazai repülőgép ipar szakember-utánpótlása.
Példaként említette, hogy a csepeli Kossuth Lajos két tanítási nyelvű műszaki szakgimnáziummal is remek az együttműködés. A Budapesti Gazdasági és Műszaki Egyetemmel repülőgép-karbantartó mérnök szakon duális mesterképzés indításáról állapodott meg az Aeroplex, és hasonló együttműködés körvonalazódik a Debreceni Egyetemmel.
Természetesen nagy hangsúlyt fektet a cég a meglévő munkatársak képzésére, szakmai fejlődésének támogatására is. Mint az ügyvezető rámutatott, a közeljövőben indul a DHL Airbus A300-600 típusú repülőgépein dolgozó szakemberek elméleti és gyakorlati képzése. Folyamatban van az Airbus A330-as, és hamarosan indul a Boeing 777-es és 747-es típusok karbantartásához szükséges szakképesítések megszerzése is, annak érdekében, hogy az új hangár átadását követően azonnal megkezdődhessen a munka.
„A vállalat működése és gazdálkodása a világjárvány miatt az iparágban bekövetkezett krízis ellenére is stabil pályán maradt, az új üzletágak fejlesztése, a növekedés és beruházások nem álltak meg, így biztos vagyok benne, hogy jóval erősebben kerülünk ki a válságból számos versenytársunknál. Célunk, hogy Aeroplex egyik legerősebb légijármű karbantartó vállalattá váljon Európában” – emelte ki Demény Árpád.