Hivatalosan nyilvánosságra hozta az amerikai független balesetvizsgáló testület, az NTSB azt a felvételt, amelyet a San Francisco-i repülőtér egyik biztonsági kamerája rögzített 2017. július 7-én, arról az Air Canada Airbus A320-as repülőgépről, melynek pilótái tévedésből kis híján a számukra engedélyezett futópályával párhuzamos gurulóútra szálltak le, ahol több repülőgép is várakozott a felszállásra.
Az NTSB az esetet követően nem sokkal azt közölte, hogy mindössze tizennyolc méterre volt az Air Canada egyik Airbus A320-asa a föld felszínétől, így csak néhány méteren múlott egy komolyabb katasztrófa.
Az NTSB akkor még csak képeket tett közzé az eseményről, most publikálták a teljes videofelvételt.
Kiderült az is, hogy a szomszédos futópályán folyó karbantartási munkálatok helyszínét megvilágító reflektorok egy, az Air Canada előtt nem sokkal leszálló repülőgép pilótáit is elvakították/megtévesztették.
A korábban közzétett hangfelvételen (alul visszahallgatható) az is hallható, hogy a gurulóúton várakozó egyik repülőgép pilótája azt jelezte az irányító felé, hogy az Air Canada közvetlenül felettük repült el.
Amint arról korábban beszámoltunk, az Air Canada C-FKCK lajstromjelű Airbus A320-200-as típusú repülőgépe az AC 759-es számú járatát teljesítette Torontóból San Franciscóba 140 utassal a fedélzetén.
A repülőgép személyzete vizuális megközelítéssel hajtotta végre a leszállást a 28R jelű futópályára.
Az A320-as már a végső egyenesen repült és meg is kapta a leszállási engedélyt a 28R futópályára a légiforgalmi irányítástól, amikor a gép pilótája még egyszer rákérdezett, hogy biztosan szabad-e a futópálya, mert fényeket látnak rajta. A légiforgalmi irányító megerősítette a leszállási engedélyt és hogy a futópálya szabad.
Ezt követően feltehetően a gurulóúton várakozó egyik repülőgép pilótája szólalt meg a frekvencián, hogy az Air Canada startoljon át, mert a futópálya helyett a gurulóúthoz közeledett a repülőgép.
A toronyban szolgálatot teljesítő légiforgalmi irányító ezt követően azonnal utasította az Air Canada személyzetét az átstartolásra, amit az A320-as végre is hajtott, ekkor a gép körülbelül 400 láb (~120 méter) magasságban repült.
Az átstartolást követően a C jelű gurulóúton várakozó másik repülőgép személyzete megerősítette, hogy az átstartoló Air Canada gép pontosan felettük repült el.
Az A320-as egy következő megközelítést hajtott végre, majd 15 perccel később biztonságosan leszálltak.
Néhány hónappal később egy újabb incidensbe keveredett egy Air Canada gép San Franciscóban, a légiforgalmi irányító határozott utasítása ellenére sem szakították meg a leszállást.
Hangfelvétel az eseményről