Február közepe előtt valószínűtlen, hogy az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) feloldaná a Boeing 737 MAX repülési tilalmát, de egyes légitársaságok még később számolnak csak a típussal. Emiatt a hatóság első embere meg is kérte a gyártót, fogja vissza közleményeit.
A Seattle Times beszámolója szerint az FAA első embere, Steve Dickson arra kérte Dennis Muilenburgot, a Boeing vezérigazgatóját a két szakember Washington D.C.-ben tartott találkozóján, hogy az amerikai gyártó fogja vissza kommunikációját, és tartózkodjon az olyan közlemények kiadásától, amelyek a 737 MAX küszöbön álló visszatéréséről, vagy a repülési tilalom feloldásának időzítéséről szólnak.
A lap a folyamatra rálátó forrásai szerint valószínűtlen, hogy február közepe előtt engedélyezi az FAA az új generációs keskenytörzsű újbóli forgalomba állítását.
A Boeing 737 MAX repülési tilalma immár biztos, hogy közel egy évig tarthat a 2019. március közepén elrendelt globális leállítás óta.
Az egyik nagy amerikai üzemeltető, az American Airlines csütörtöki közleménye szerint a Boeing, az FAA és a Közlekedési Minisztérium (DOT) legutóbbi iránymutatását követve ismét meghosszabbították az időszakot, amikor nem számolnak a menetrendben a 737 MAX gépekkel. A légitársaságnál a pillanatnyi ütemezése szerint 2020. április 7-én szállít majd újra kereskedelmi forgalomban utasokat a MAX.
Ezelőtt a dátum előtt, ha a hatóság újból kiadja a légialkalmassági engedélyt, és forgalomba engedi a típusváltozatot, az American kizárólag saját alkalmazottainak, valamint meghívott vendégeinek szervez majd vele repüléseket.
Mint arról az AIRportal beszámolt, a napokban vált biztossá, hogy az FAA idén már nem oldja fel a 737 MAX típuscsalád márciusban, az Ethiopian Airlines gépének katasztrófája nyomán globálisan bevezetett repülési tilalmát.
Gépenként több millió dollár jár a tulajdonosoknak
A repülési tilalom jelentős kapacitáskieséseket okoz azoknak az üzemeltetőknek, akik már a tilalom elrendelésekor rendelkeztek MAX-gépekkel, vagy akik március óta vettek volna át példányokat a gyártótól. Ezek kompenzálására egyedi megállapodások szerint fizet kártérítést a tulajdonosoknak a Boeing.
Legutóbb a legnagyobb amerikai diszkontnak, a Southwestnek sikerült megállapodni a Boeinggel a kártérítés eddigi összegéről.
Az USA legnagyobb fapados légitársaságának 125 millió dolláros kártérítést fizet a gyártó – számolt be a Reuters hírügynökség.
Márciusban már 34 új generációs 737-es repült a diszkont cégnél, és folyamatosan vették volna át a további példányokat, jelenleg már több mint 60 példánynak kellene repülnie a cégnél, ezzel számoltak a menetrendek megtervezésekor is. A típusváltozat kiesése emiatt pénzügyileg különösen rosszul érintette a légitársaságot, amelynek a növekedést is vissza kellett fognia.
A megállapodásban szereplő összeg várhatóan tovább nő annak fényében, hogy az Americanhez hasonlóan várhatóan a Southwestnek is ki kell tolnia a gépek újbóli forgalomba állításának időzítését, amely most már egyre valószínűbb, hogy belelóg majd a 2020-as nyári menetrendbe is.