Felelős állami döntésnek minősítette a Malév GH felszámolását közleményében a cég egykori alvállalkozója és riválisa, a Budport Handling Kft., amely szerint az elmúlt években a Malév GH-nak nyújtott állami támogatás legnagyobb haszonélvezője a Wizz Air volt.

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. június 16-án kedden jelentette be, hogy kormány döntése értelmében a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter az MNV útján intézkedik a Malév GH Zrt. jogutód nélküli megszüntetése érdekében a felszámolási eljárás megindításáról.

A döntést a társaság gazdasági, pénzügyi, likviditási helyzetével indokolta a közlemény, és hozzátette, hogy a Malév GH Zrt. 2012 – a Malév Zrt. felszámolása – óta alapvető finanszírozási problémákkal küzdött, valamint a társaság veszteséges működéséhez és nehéz likviditási helyzetéhez a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér földi kiszolgálói piacán fennálló erős verseny nagyban hozzájárult. Mint megírtuk, a felszámolásról a dolgozók is a hírekből értesültek, és a jelek szerint a cég vezetőit is meglepetésként érte a tulajdonosi döntés.

A vállalat megszűnéséről az MTI-ben megjelent közlemény kiemeli azt is, hogy három évvel ezelőtt a rivális Budport panaszt nyújtott be az Európai Bizottság (EB) felé, rámutatva, a Malév GH Zrt. részére adott állam tőkeinjekciók, adósságelengedések és kölcsönök nem összeegyeztethetőek az európai uniós előírásokkal.

A Budport ennek kapcsán lapunkhoz eljuttatott közleményében azt írta, 2017 nyarának végén azért kezdeményeztek eljárást az Európai Bizottságnál, mert szerintük a Malév GH tisztességtelen versenyelőnyhöz jutott azzal, hogy több évig tiltott állami támogatásban részesült.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

„A Budport célja soha nem a Malév GH ellehetetlenítése volt, hanem az egyenlő versenyfeltételek megteremtése. Meggyőződésünk, hogy a légiközlekedésben stabil lábakon álló, magas szakmai színvonalú szolgáltatásokkal, tisztességes versenyben kell helyt állni az utasokért” – közölte a társaság.

Az eljárás megindításakor a Malév GH a Budport szerint már pénzügyileg és szakmailag is működésképtelen volt, emellett a cég úgy véli, a vezérigazgató előterjesztésére az MNV Zrt. vezetői 2017 őszén a szükséges átalakítások helyett egy szakmailag megkérdőjelezhető reorganizációs tervvel megtévesztették az állami döntéshozókat. Így a társaság az éves árbevételét meghaladó, rekord összegű állami támogatásban részesült – teszi hozzá a közlemény.

A Budport közlése továbbá kiemeli:
„a jelek szerint ez a 4,5 milliárd forintnyi állami támogatás két és fél év működés finanszírozására volt elég.”

„Szilárd meggyőződésünk, hogy a magyar állam jelen helyzetben a lehető legfelelősebb döntést hozta, amely a magyar légiközlekedés és a magyar adófizetők javát szolgálja, és a Malév GH hitelezőinek érdekeit is figyelembe veszi.

A Malév GH minden ellenkező híreszteléssel szemben nem a Budport által indított brüsszeli eljárás miatt került lehetetlen helyzetbe, hanem azért, mert 2013 óta minden szakmaiságot nélkülöző menedzsmentek irányították a társaságot. Ennek eredményeképpen a működési költségei irreálisan magasak, légitársasági szerződései pedig előnytelen voltak.

A Malév GH a legnagyobb ügyfelét, a Wizz Airt, mint „de facto nemzeti légitársaságot” olyan előnytelen feltételrendszerben szolgálta ki,  amely mellett a társaság reorganizációja végrehajthatatlan volt” – hangsúlyozza a közlemény.

„Az a Wizz Air, amely a Malév légitársaság ellen 2010-ben tiltott állami támogatás miatt tett panaszt Brüsszelben, az elmúlt években a legnagyobb haszonélvezője volt a Malév GH részére nyújtott tiltott állami támogatásnak” – zárul a Budport Handling Kft. közleménye.

Amint korábban megírtuk, a Malév GH legnagyobb ügyfele az utóbbi néhány évben a Wizz Air volt, de az állami cég szolgálta ki az Air China, az Air France, a Shanghai Airlines (China Eastern), az Egyptair, az Emirates, a Finnair, a KLM, a TAP Air Portugal, valamint a Tarom repülőgépeit és utasait is a budapesti repülőtéren. Korábban beszámoltunk arról is, hogy a vállalat élén idén februárban történt vezetőváltás: a céget 2017 márciusa óta vezető Herczog Péter leköszönő vezérigazgatót Sápi Tamás váltotta.

A Malév GH nyomán felszabaduló tevékenységekre a teljes körű földi kiszolgálási engedélyekkel rendelkező török Celebi, a brit Menzies és a magyar tulajdonú BHS Hungary Földi Kiszolgáló Kft. pályázhat. Utóbbi idén januárban alakult, menedzsmentjében a kereskedelmi igazgatói posztot Wolfgang Fasching, a bécsi repülőtér-üzemeltető földi kiszolgáló leánycégének tavaly nyáron leköszönt vezérigazgatója tölti be.