Sikeresen teljesítette szűzfelszállását az első CFM International LEAP-1A hajtóművel szerelt A320neo prototípus. A vadonatúj gép a mai első repülése alkalmával 4 óra 25 percet töltött a levegőben, amivel kezdetét vette az A320neo másik hajtómű opciós változatának a berepülési programja.

Kapcsolódó cikk, előzmény Kigördült az első CFM hajtóműves A320neo

Az F-WNEW lajstromot viselő A320neo fedélzetén öt fős személyzet tartózkodott. Philippe Perrin és Malcolm Ridley berepülő pilóták munkáját a pilótafülkében helyet foglalva Jean-Michel Pin fedélzeti mérnök segítette. Hátul az utaskabinban kialakított megfigyelő állomásoknál pedig Tuan Do és Philippe Pupin mérnökök működtek közre az első CFM LEAP-1A hajtóműves repülés megfigyelésében és a szükséges adatok rögzítésében.

Az első CFM LEAP-1A hajtóművel szerelt A320neo prototípus felszállása Toulouseból, 2015. május 19-én. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az első CFM LEAP-1A hajtóművel szerelt A320neo prototípus felszállása Toulouseból, 2015. május 19-én. (Fotó: Airbus)
Levegőben az első CFM hajtóműves A320neo. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Levegőben az első CFM hajtóműves A320neo. (Fotó: Airbus)
Felkészülés közben az ötfős berepülő személyzet. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Felkészülés közben az ötfős berepülő személyzet. (Fotó: Airbus)

A csaknem 4,5 órás út során az A320neo prototípus elérte a maximális repülési magasságát, a pilóták egészen 39000 lábig (11887 m) emelték a gépet, miközben figyelemmel kísérték a hajtóművek teljesítményét alacsony és magas fordulatszám tartományokban egyaránt. A CFM International közlése szerint a hajtóművek kitűnően teljesítettek.

Az Airbus idén áprilisban gördítette ki a mai szűzrepülésben részt vett prototípust. Az A320neo berepülési programja viszont 2014. szeptember 25-én kezdődött. Akkor szállt fel ugyanis az első, Pratt&Whitney PW1100G hajtóművel szerelt A320neo. A program azóta több mint 400 repült óránál tart, amelyet immáron három prototípus mintegy 130 járattal gyűjtött össze. Az Airbus egyébként összesen 8 géppel fogja lefolytatni az A320neo család komplett tanúsító eljárását.

Az Airbus elsőként a Pratt&Whitney hajtóművel szerelt A320neo-t bocsátja forgalomba a tervek szerint még az idei év folyamán. Indító légitársasága a Qatar Airways lesz, amely várhatóan novemberben-decemberben veheti át az első A320neo gépét. A CFM LEAP hajtóműves A320neo pedig ez után, valamikor 2016 első félévében kerülhet az első üzemeltetőjéhez, amelynek kiléte egyelőre nem ismert.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az amerikai General Electric és a francia Snecma közös vállalkozásaként működő CFM International a LEAP családjával három új típusnak is a hajtóműszállító partnere. A LEAP-1A az A320neo, a LEAP-1B a B737 MAX és a LEAP-1C a kínai COMAC C919 számára készül. A gyár eddig több mint 30 LEAP hajtóművet épített a tesztekhez. 2010 decembere óta, amióta a LEAP hivatalosan is az A320neo egyik választható hajtóműve lett a CFM összesen 2508 megrendelést szerzett a LEAP-1A-ra, amely a teljes A320neo rendelésállomány 55%-át teszi ki, vagyis a vevők több, mint a fele a CFM erőforrását választotta a Pratt&Whitney-vel szemben.

Gurulás közben az első CFM hajtóműves A320neo. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Gurulás közben az első CFM hajtóműves A320neo. (Fotó: Airbus)

Az első leszállás Toulouseban. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az első leszállás Toulouseban. (Fotó: Airbus)
Itt pedig megintcsak gurulás közben. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Itt pedig megintcsak gurulás közben. (Fotó: Airbus)
Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!