A napokban levegőbe emelkedett az első modernizált és átalakított Viking CL-415EAF tűzoltó repülőgép.
A nagy múlttal bíró, „kétéltű” típus továbbfejlesztett, CL-415EAF (Enhanced Aerial Firefighter) jelű változatának első példánya a kanadai gyártó, a Longview Aviation tulajdonában működő Viking üzeméből teljesítette szűzrepülését.
A közlés szerint a Bombardiertől megvásárolt programban a Longview a projektmenedzsmentet látta el, míg a közreműködő a Cascade Aerospace végezte el az alapváltozat átalakítását a Viking által szállított csomag felhasználásával, és képezte ki az első pilótákat is.
A nemrég levegőbe emelkedett tűzoltógép nem prototípus, hanem teljes értékű, szolgálatba állítható példány, amelyet a montanai Bridger Aerospace rendelt meg másik öt példánnyal együtt.
A CL-415EAF (Enhanced Aerial Firefighter) repülőgépeket új, Pratt & Whitney Canada PW123AF hajtóművekkel és a Collins Aerospace Pro Line Fusion repülésirányító rendszerével szerelték fel.
Don Boitson, a Longview Aviation elnöke elmondta, az esemény hatalmas előrelépésnek számít a programban, mert így az eredeti terveknek megfelelően még az idei észak-amerikai „erdőtűz-szezon” kezdete előtt leszállítható lesz az első gép.
Mint arról beszámoltunk, a Longview tavaly nyáron kezdte el felpörgetni a korábban megvásárolt repülőgéptípusok programjait: a tervek szerint a polgári utasszállító Dash Q400-asok mellett a tűzoltógépek lesznek a vállalat fő termékei.
A meglévő típusok frissítésével párhuzamosan nekiállnak a még nagyobb, CL-515 jelzésű, szintén kétéltű tűzoltógép kifejlesztésének, amelyből első megrendelőként Indonézia már le is kötött hat példányt. Ezek közül négy gyors reagálású, katasztrófa sújtotta területekre bevetéshez optimalizált változat, míg kettő kifejezetten tűzoltó konfigurációjú lesz.
A CL-515 a kanadai repülőgépgyártó eddigi legnagyobb kapacitású típusa lesz, beépített tartályaiba akár 7000 liter vizet is felvehet majd. Az első példányokat a tervek szerint 2024-ben adnák át.