Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) által meghatározott vizsgálati küszöbértéknél jóval kevesebb fel- és leszállást teljesített Boeing 737 NG példányok szárny-törzs csatlakozásánál lévő szerkezeti elemen is talált repedéseket az indonéziai Lion Air. Az európai Ryanairnél pedig legalább három példány lehet érintett.

Az FAA október eljén adott ki légialkalmassági direktívát, amely arra kötelezi a régebbi, Next Generation (NG) sorozatú Boeing 737-esek üzemeltetőit, hogy vizsgálják át a 30 000 repülési ciklusnál (azaz fel- és leszállásnál) többet teljesített példányaikat hét napon belül. A 22 600 és 30 000 ciklus között teljesített gépeket pedig legkésőbb ezer fel- és leszállás teljesítését követően kell ellenőrizni az utasítás szerint.

Néhány héttel a direktíva kiadását követően az ausztrál Qantas bejelentette, hogy a mérnökeik 27 000 ciklust el nem érő példányokon is felfedeztek strukturális hibákat.

A Lion Airnél most két példányon találtak repedéseket, mindkettő 22 ezer repülési ciklusnál kevesebbet teljesített.

Az indonéz diszkont légitársaság bejelentését követően az FAA várhatóan kiterjeszti a direktíva hatályát, és az üzemeltetőknek a 22 600 ciklusnál kevesebbet teljesítő példányokat is át kell vizsgálni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Grafika: Boeing
A pickle fork (narancssárga) és a csatlakozó elemek (Forrás: pprune.org)

Amint korábban megírtuk, a hibában érintett alkatrész egy villaszerű elem, az úgynevezett “pickle fork”, amely a 737-esek szárnyát és a törzset tartja össze, valamint teherviselő elemként funkcionál.

Ezeket az alkatrészeket elvileg úgy tervezték, hogy a gép teljes élettartamában hiba nélkül funkcionáljanak, így az NG-k esetében nagyjából 90 ezer ciklust kellene kibírniuk. A probléma az újabb, de jelenleg földre parancsolt MAX-sorozatot nem érinti.

A Boeing októberi közlésében még arról írt, hogy a megvizsgált Boeing 737 NG családba tartozó repülőgépek közel öt százalékánál találtak repedéseket. Azóta világszerte több légitársaság is jelezte, hogy találtak hibát egyes példányaikon.

Az érintett repülőgépeket ki kell vonni a forgalomból, a javításuk egy iparági elemző szerint mintegy 60 napig tarthat.

A Ryanair legalább három gépe lehet érintett

Fotó: AIRportal.hu

Néhány napja a Guardian azt írta, hogy a Ryanair legalább három repülőgépét is kivonta a forgalomból az érintett szerkezeti elemen felfedezett repedések miatt, azonban ezt titokban akarta tartani az ír fapados.

A lap értesülései szerint a diszkont légitársaság három darab, 15 évnél is korosabb 737-800-asát érinti a probléma, sőt a cikk ezek lajstromjeleit is megemlíti.

A fligtradar24.com adatai alapján a speciális Boeing-Dreamliner festésű EI-DCL lajstromjelű példány október 3-án teljesített utoljára járatot, majd október 26-án az amerikai Victorville-be, a gépek tárolására és hosszabb karbantartására szakosodott Southern California Logistics reptérre repülték át.

Az EI-DAL és EI-DCJ példányok október 9-én teljesítettek utoljára járatot, előbbit a hónap végén szintén Victorville-be repülték át, utóbbi London Stansteden áll azóta is.

A Ryanair több mint 400 példányt üzemeltet a 737 NG sorozatból, a Boeing 737-800-as változat legnagyobb üzemeltetője a világon, a flotta átlagéletkora az internetes adatbázisok szerint 8,5 év.