A szerb balesetvizsgálók jelentése szerint a légiforgalmi irányító figyelmeztette a Marathon Airlines február 18-án túlfutott Embraer gépének pilótáit, hogy csak 1273 méter pályahossz áll rendelkezésre a felszálláshoz.

Az Air Serbia légitársaság Belgrád – Düsseldorf járatát teljesítő, személyzettel együtt bérelt görög E195-ös a 30L futópálya D6 jelű várópontjától tervezte a felszállást, a pilóták előzőleg az innen rendelkezésre álló 2349 méter pályahosszhoz számították ki a felszállási paramétereket a szerb balesetvizsgáló testület (CINS) közlése szerint.

A légiforgalmi irányítás a D6-os váróponthoz adott gurulási engedélyt a járat pilótái számára, ám ők az előző, D5 jelű várópontnál álltak fel, amely mindössze 1273 méterre van a futópálya végétől.

A toronyban szolgálatot teljesítő irányító a rádióforgalmazás szerint figyelmeztette a személyzetet, hogy nem a D6, hanem a D5 pontnál vannak. Javasolta, hogy szükség esetén a repülőgép a pályán megfordulhat és visszagurulhat a D6-os várópontig, különben a rendelkezésükre álló 1273 méter valószínűleg nem elegendő.

Forrás: Twitter

A pilóták a figyelmeztetésre válaszul jelezték, hogy újrakalkulálják a felszálláshoz szükséges pályahosszt, és később azt közölték, hogy fel tudnak szállni a D5-ös ponttól, ezt követően az irányító megadta a felszállási engedélyt, hozzátéve, hogy szélcsend van.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A járat ezt követően megkezdte a nekifutást, a pilóták mintegy 100 csomós sebességnél észlelték, hogy a futópálya végéhez közelednek, úgy döntöttek, hogy a felszállás folytatása biztonságosabb, mint a megszakítás. A tolóerőt a maximumra állították, az orrfutó felemelését pedig késleltették, hogy növeljék a repülőgép sebességét.

A repülőgép orrfutóműve a futópálya végénél emelkedett el, a főfutók még hosszan a durva talajon haladtak tovább a levegőbe emelkedés előtt.

Eközben a repülőgép a futópálya végén lévő fénysor és navigációs berendezések oszlopainak ütközött, amelynek következtében a törzs, a bal szárny, a fékszárnyak és a bal oldali vízszintes vezérsík is megrongálódott.

A repülőgép törzsének bal oldalán és a bal szárnytőnél a műszeres leszállító rendszer egyik antennájának viszonylag erős acélszerkezete okozott jelentős sérüléseket, az oszlopról leszakadt darab rongálta meg a vízszintes vezérsíkot is. A farokrész alsó területe egy szakaszon a talajt is súrolta. A pilóták a keletkezett sérülések miatt azonnal hibajelzéseket kaptak, de az ütközéseket a fedélzeten is hallani lehetett.

A repülőgép ezt követően gyenge emelkedéssel haladt, a pilóták pedig megkezdték a kapott hibajelzések szerinti ellenőrzőlisták végrehajtását, és jelezték az irányítás felé, hogy visszatérnek a repülőtérre. Több várakozókör lerepülését követően a járat egy alacsony áthúzást hatott végre a repülőtér felett, hogy a földről ellenőrizzék a futóművek állapotát. Miután ezeket rendben találták, egy következő megközelítést követően – vélhetően a fékszárnyak sérülése miatt – a normálisnál valamivel nagyobb sebességgel, de biztonságosan leszálltak, majd a terminálhoz gurultak a géppel.

A megállást követően a tűzoltók a bal szárnytő környékét habbal borították be, mert az üzemanyagrendszer sérülése miatt kerozin folyt a repülőgépből.

A fedélzeten tartózkodó 106 utas és 5 fős személyzet sérülések nélkül hagyta el a fedélzetet, ám a repülőgépben jelentős károk keletkeztek. Az eseményt követően az Air Serbia felmondta a szerződését a görög Marathon Airlines-szal.