Az üzemeltetőknek folyadékmentes zónát kell kijelölniük az Airbus A350-esek pilótafülkéjében a gyártó frissített üzemeltetési utasítása és az EASA direktívája szerint, hogy ne történhessen meg a hajtóműleállással végződött incidensekhez hasonló eset.

Mint megírtuk, az Airbus, a Rolls-Royce és a Leonardo szakemberei hatóságokkal közösen nemrég két olyan esetet vizsgáltak ki, amikor valamilyen ital ömlött a két pilóta között lévő panelre, ahol a hajtóművek vezérléséhez használt kezelőszervek, például a gázkarok is vannak.

Illusztráció, a Delta Air Lines Airbus A350-900-asa (Forrás: Airbus)

A Delta Air Lines és az Asiana Airlines gépeivel történt esetekben nem sokkal ezután leállt a gépek jobb oldali hajtóműve, és nem is lehetett újraindítani. Biztonsági okokból mindkét A350-es kitérő reptéren szállt le.

Utólag, az adatrögzítőkből derült ki, hogy a hajtóműveket vezérlő számítógép aktiválta a hajtómű magasnyomású rendszerében az egyik elzárószelepet, feltehetően a kiömlött folyadék miatt, és ez okozta a hajtómű leállását.

Az Airbus most arra utasította az A350-es mindkét változatának üzemeltetőit, hogy jelöljenek ki folyadékmentes-zónát a pilótafülkében.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Flightglobal cikke szerint ezen felül emlékeztetik a légitársaságokat a pilótafülkében lévő folyadékokra vonatkozó eddigi ajánlásokra: eszerint a pilóták italát repülés közben az erre kialakított tartóban kell elhelyezni a hasonló esetek megelőzésére.

Bár a forrás nem tartalmaz részleteket arra vonatkozóan, hogy a folyadékmentes zónát pontosan hogyan kell biztosítani a pilótafülkében az üzemeltetőknek, vélhetően a pilóták ülései közötti, a hajtóművek kezelési funkcióit is ellátó panel felett kell különösen kerülni az italok átadását és fogyasztását. A hosszútávú járatokat teljesítő A350-esek pilótafülkéiből ugyanis nem igazán kivitelezhető, hogy teljesen kitiltsák a folyadékokat.

Megoldást jelenthet, ha a pilóták nem az üléseikben fogyasztják el a kávét, teát. Csökkenti a kiöntés veszélyét, ha ezeket az italokat, leveseket zárt kupakkal ellátott poharakban szolgálják fel. Megoldást jelenthet, ha vizet és egyéb üdítő italokat pedig zárható kupakos palackból, vagy kulacsból fogyasztják el a pilóták.

Ugyanakkor arra az esetre is pontos eljárást dolgoztak ki, ha valahogy mégis folyadék ömlene a panelre a jövőben. A helyzetet egyébként bonyolítja, hogy a fent jelzett két esetben a hajtóművek nem rögtön mondták fel a szolgálatot: az Asiana Airlines gépénél ehhez egy óra, míg a Delta esetében alig 15 perc kellett.

Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu

Az előzetes vizsgálatok csak annyit tudtak minden kétséget kizáróan megállapítani, hogy az anomáliákat a kiömlött folyadék okozta, azt nem, hogy az elektronika mely részegységének hibájából álltak le a Rolls-Royce Trent XWB hajtóművek. A kiadott jelentés úgy fogalmaz, “néhány esetben abnormális üzemelést idéz elő” a középső panelre kerülő folyadék.

A két pilóta közötti panelre ömlő folyadék akár mindkét hajtómű együttes, a személyzet beavatkozásától független leállásához is vezethet.

Ez az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) sürgősségi, minden A350-esre vonatkozó direktívájában írják. A szervezet arra emlékeztet, hogy a mostani megoldás csak ideiglenes jellegű, és a későbbiekben, a pontos műszaki okok feltárása utáni további intézkedésekig marad érvényben. Nem kizárt, hogy valamilyen apró hardveres vagy szoftveres módosítással hamar orvosolható lesz a hiba.

Mindennek ellenére nem az A350-esekkel történt meg először, hogy kisebb incidenst idézett elő a személyzet itala: 2019 szeptemberében a Condor A330-200-asának kellett kényszerleszállást végrehajtania, mert a kapitány kávéja a rádiók vezérlőpanelére borult, amely meghibásodott, és akadályozta a kommunikációt a légiforgalmi irányítással.