A Boeing elérkezettnek látta az időt arra, hogy újraindítsa a közepes méretű új gépének csaknem egy éve leállított tervezését. Műszaki részletek azonban nincsenek, mert döntés sem született róla. Eközben kiderült, a 777X-re alig 200 példányra szóló fix megrendelés maradt.

Mint arról a múlt héten beszámoltunk, a Boeing a 2020-as pénzügyi jelentésében azt írta, 6,5 milliárd USA-dollár értékű pénzügyi veszteséget kellett leírni a 777X program költségvetésében, többek közt azért, mert egy évvel 2023-ra halasztották a forgalomba állítását.

A Reuters most a gyártó közlésére hivatkozva részleteket közölt arról, hogy mi okozhatott ekkora mértékű anyagi veszteséget. A Boeing arról tájékoztatott, hogy 118 darab 777X megrendelését a saját gyakorlata szerint bizonytalannak sorolt be, bár valamilyen szerződés továbbra is van e példányokról.

A kötelező érvényűen megrendelt darabszám így 309-ről 191 példányra csökkent a gyártó saját könyvelési technikája szerint.

Fotó: Boeing

A Boeing egyben arra is felhívta a figyelmet, hogy a 777X program mellett a MAX-ok értékesítése is nehézkes, és a jövőben is számítani lehet arra, hogy még több repülőgép vételétől állnak el az ügyfelek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A cégvezér, David Calhoun a minap újságíróknak azt mondta a Flightglobal szerint, hogy a gyártó újra elővette a tavaly tavasszal leállított fejlesztési programot, amelynek célja egy közepes méretű repülőgép (NMA, avagy közkeletű elnevezéssel 797-es) létrehozása.

Mint ismert, a korábban nyilvánosságra hozott koncepció szerint egy 757/767-utódként meghatározható, kisméretű szélestörzsű típussal szeretnének az Airbus A321XLR-nek versenytársat állítani.

A pandémia elején a Boeing azonban bizonytalan időre leállította az új típusok fejlesztését, a Flightglobal szerint most jött el az idő arra, hogy a gyártó folytassa a különféle tervezési munkákat.

Egyes hírekkel ellentétben azonban semmilyen műszaki tartalomról nem beszélt a vezérigazgató, csupán annyit mondott, hogy jól haladnak a tervezési folyamatokkal, beleértve az esetleges gyártási metódusokat.

Szó szerint idézve Calhoun azt mondta: “Egyelőre nem tartunk ott, hogy döntést hozzunk a végleges műszaki tartalomról. Nincs még itt az ideje, de jól haladunk.” Érdekességként hozzátette, hogy nem feltétlenül kell várniuk új hajtómű-technológiákra, arra utalva ezzel, hogy a jelenleg elérhető modern erőforrásokkal is elképzelhetőnek tartják egy új típus megvalósítását.

A piac közepét célzó, közepes méretű, közepes hatótávolságú, 220-270 utas szállítására képes repülőgépet évek óta tervezgeti a Boeing. David Calhoun tavaly januári munkába állásakor azonban egyik első dolga az volt, hogy az addig elkészült koncepciót visszadobta, és teljesen elölről kellett elkezdeni a gép tervezését, ezt a folyamatot állították le tavaly áprilisban.