A brazil gyártó számos fejlesztéssel javítja az előző generációs E175, valamint az E190-E2 és E195-E2 típusai hatékonyságát, az E190F áruszállítóvá alakítási program megkapta az első hatósági tanúsítást, az alternatív meghajtású 50 fős befogadóképességű típus fejlesztését célzó Energia projektben pedig új koncepciókat is vizsgálnak.

A kabinberendezés és a repülésirányító rendszer korszerűsítése, a hatótávolság növelése, az üzemanyag-hatékonyság javítása is szerepel az Embraer farnborough-i légiszalonon bejelentett fejlesztései között. Ezeknek köszönhetően az E195-E2, az E190-E2, illetve az előző generációs E175 típusok üzemeltetői hatékonyságjavulást várhatnak költségcsökkenés és/vagy többletbevétel formájában.

A törvényi előírások miatt az USA ráhordó légitársaságainál ma is rendkívül népszerű E175-E1 regionális repülőgép több funkciót és fejlesztést is megörököl az új generációs hajtóművekkel felszerelt E2 családtól.

A típushoz újfajta Recaro-üléseket rendelhetnek majd az üzemeltetők, valamint jelentősen megnövelik a fej feletti kézipoggyász-tárolók befogadóképességét, emellett az E2-eseknél megszokott változtatható színű és intenzitású világítás is elérhetővé válik, és a gépeket Ku- és Ka-sávú műholdas internet kapcsolattal is kérhetik 2026-tól az üzemeltetők. Utóbbit a már forgalomban lévő példányokba is be lehet utólag szerelni.

A gyártó legutóbb a 2016-ban bevezetett fejlesztési csomagjával javította 6,4 százalékkal az E175-ös üzemanyag-hatékonyságát, most pedig a repüléselektronikai rendszer egyes részeit, valamint az időjárásradart cserélik az E2 családéhoz hasonló modernebb berendezésekre, utóbbi turbulenciaérzékelésre és riasztásra is képes lesz.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Embraer fejlesztéseinek köszönhetően javul az E2 család üzemanyag-hatékonysága és nő a maximális hatótávolsága, a nagyobb E195-E2 esetében például 2,5 százalékkal sikerült csökkenteni az üzemanyag felhasználást. Ennek és a közelmúltban tanúsított megnövelt, 62 500 kg-os maximális felszállótömegnek köszönhetően pedig 2600-ról 3000 tengeri mérföldre (5556 km-re) nő hatótávolsága.

Forrás: Embraer

A gyártó közlése szerint a típusváltozat így tovább növelte előnyét a konkurens (Airbus A220-as) típussal szemben az üzemanyag-takarékosság terén, amely minden példány esetében 1 millió amerikai dolláros előnyt jelent az üzemeltetők számára.

Szintén kedvező hír, hogy a Pratt & Whitney GTF hajtóművein végrehajtott fejlesztések és javítások tíz százalékkal növelték a hajtóművek karbantartások közötti üzemidejét, amely egy 15 éves használat alatt félmillió dolláros megtakarítást eredményez.

Az Embraer bemutatta a kereskedelmi típusoknál elsőként alkalmazott, továbbfejlesztett felszállási rendszerét is, amely automatikusan számítja ki a repülőgép elemelkedésének pontját, ezzel csökkentve a szükséges pályahosszúságot és a pilóta munkaterhelését, valamint optimális emelkedési pályával nagyobb hasznos terhet és nagyobb hatótávolságot nyújt a nagyobb kihívást jelentő repülőterekről történő indulás esetén is.

A kabint az E2-esek esetében is optimalizálta a gyártó, a gépekhez újfajta Recaro-ülések rendelhetők, és a legtöbb elrendezés esetén még egy sor ülés elfér a fedélzeten, amely négy hellyel növeli a befogadóképességet. Az E195-E2 esetében a maximális befogadóképesség 146 marad. Egy plusz üléssor 15 év alatt repülőgépenként 4,5 millió dollár többletbevételt hozhat a légitársaságoknak a gyártó kalkulációi szerint.

A gyártó bejelentette azt is, hogy az utasszállítóból áruszállítóvá alakítási programja, az E190F E-Freighter megkapta a brazil Nemzeti Polgári Repülési Ügynökség (ANAC) tanúsítványát, és várhatóan még az idén megkapja az európai EASA és az amerikai FAA tanúsítványát is.

Az Embraer folytatja a következő generációs hidrogén-, illetve elektromos meghajtású Energia típuscsalád kutatás-fejlesztési projektjét is. A gyártó a 30 férőhelyes helyett egy 50 fős befogadóképességű típusra összpontosít, valamint kiterjesztette kutatásait a hidrogénnel működő gázturbina és vegyes (hidrogén és Jet-A/SAF) üzemanyaggal működő megközelítésekre is, kiegészítve a hibrid-elektromos és az üzemanyagcellás technológiák vizsgálatát. Emellett a projekt az aerodinamikai és szerkezeti fejlesztésekre, valamint az utaskomfort emelésére is összpontosít.

Forrás: Embraer