A brazil gyártó új koncepciókat hozott nyilvánosságra Energia-projektje részeként, amelynek célja a légiközlekedés nettó zéró károsanyag-kibocsátásának elérése 2050-re.

Négy új repülőgép terveit mutatta be az Embraer, amelyek új technológiák és megújuló energia használatával szolgálnák a brazil gyártó fenntarthatósági céljainak elérését.

A tavaly elindított Energia-projekt a gyártó közlése szerint
a 19-30 utast szállító, hibrid-elektromos és hidrogén-elektromos meghajtású tervekre fókuszál.

A vállalat közlése szerint 50 éves műszaki szakértelmére, a légitársaságoktól érkező visszajelzésekre és a hajtóműgyártókkal közös tanulmányokra támaszkodva ez a két megközelítés látszik technikailag és gazdaságilag is megvalósíthatónak a nettó nulla kibocsátás eléréséhez.

Energia Hybrid

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Energia Hybrid munkanéven az Embraer 2021-ben egy kilencüléses változatot (E9-HE) mutatott be, de ennek egy 19 és egy 30 üléses változatát is vizsgálja a gyártó E19-HE és E30-HE típusjelzés alatt.

Ezek a hagyományos mellett hibrid-elektromos meghajtást használnának és fenntartható üzemamyag (SAF) használata esetén akár 90 százalékos csökkenést lehetne elérni a szén-dioxid-kibocsátásban, a mostani típusokhoz képest. A 19 és 30 üléses változatok törzsének hátsó részére szerelnék fel a hajtóműveket. A technológia a 2030-as évek elejére állna rendelkezésre.

Energia H2

Az Energia H2 munkanéven futó koncepciók szintén 19 és 30 üléses változatokban (E19-H2FC és E30-H2FC) érkezhetnek hidrogén-üzemanyagcellás meghajtással. Tavaly a gyártó ezt még csak a 19 üléses változatban mutatta be, de már a 30 üléses változat lehetőségét is vizsgálja.

Ezek hidrogén-elektromos meghajtással rendelkeznének, szén-dioxid kibocsátásuk nulla lenne, és szintén a géptörzs hátsó részére szerelt hajtóművekkel rendelkeznének. A technológiai készültségük 2035-re várható.

Az Embraer álláspontja szerint az új meghajtási technológiákat először a kisebb repülőgépeken fogják alkalmazni, amely kedvez a brazil gyártónak, valamint az általa tervezett 19 és 30 üléses repülőgépek észszerű kiindulópontjai a további tanulmányoknak.

Azaz – úgy tűnik – az Embraer egyelőre elengedte a 2021-ben bemutatott koncepciók közül 9 férőhelyes tisztán elektromos meghajtású, valamint a 35-50 férőhelyes, a hidrogénnel táplált gázturbinás koncepciók fejlesztését.