Elkészült a fejlesztés alatt álló új orosz nehéz teherszállító, a Szlon (Elefánt) szélcsatorna-modellje, amelyről a tesztelést végző moszkvai intézet saját közösségi oldalán osztott meg felvételt.
Az orosz Központi Aerohidrodinamikai Intézet (TsAGI – CAGI) tette közzé a napokban azt a fotót, amelyen a részben az Antonov An-124-esek leváltására szánt Szlon (magyarul: elefánt) nevű nehéz teherszállító szélcsatorna-modellje látható.
A Russian Aviation Insider cikke szerint a szakemberek most készítik elő a szélcsatornás tesztekre a tekintélyes méretű, 120 kilós, 163 centi hosszú és közel 175 centi szárnyfesztávolságú modellt.
A kicsinyített másolat lehetővé teszi a gyors módosításokat, így a tervezők a tesztek eredményei alapján létrehozhatják a legjobb repülési tulajdonságokat biztosító formákat.
Az első kísérletek várhatóan hamarosan megkezdődnek a TsAGI szélcsatornájában, ahol első körben az utazómagasságon, utazósebességnél produkált teljesítményt, és a sárkányszerkezet körül keletkező légörvényeket vizsgálják.
Ezt követően 2020-ban, immáron egy másik szélcsatornában rátérnek a fel- és leszállás közbeni repülési jellemzők vizsgálatára.
Az Orosz Egyesített Repülőgépipari Konzorcium (UAC) a típust nem egyszerűen a szovjet érában született An-124-esek váltótípusának szánja, hanem szeretnék annak képességeit jelentősen meghaladni minden tekintetben, miközben gazdaságosabban üzemeltethető gépet hoznak létre.
Mint arról beszámoltunk, a TsAGI már februárban előállt a Szlonra vonatkozó javaslataival, az intézet szerint egyből két különböző, polgári és katonai igényekre szabott verziót kellene létrehozni, a fő különbség a raktér szélességében lenne. Annyi szinte biztosra vehető, hogy az An-124-eshez képest hosszabb törzse volna, és nagy arányban alkalmaznak kompozit anyagokat.
A mostani elképzelés szerint az új generációs nehéz teherszállító 180 tonna hasznos terhet vehet majd fedélzetére, amit 7000 kilométerre is eljuttathat közbenső leszállás nélkül, 850 kilométer/órás utazósebességgel.
A tervek szerint ugyanúgy négyhajtóműves lesz, mint elődje, de szárnyai alatt az elavult Ivcsenkó-Progressz D-18T erőforrások helyett a szintén még csak fejlesztés alatt álló, de az orosz ipar egyik nagy reménységének tartott Aviadvigatel PD-35-ös dolgozna majd.
Az új erőforrást az MSz-21-300-as utasszállító géphez készült PD-14-es nagyobb változataként a majdani közös orosz-kínai szélestörzsű, a CRAIC CR929-es számára fejlesztik. Négy példányban pedig már elegendő teljesítményt adhat le egy háromszáz tonnánál is nehezebb gép levegőbe emeléséhez.
A Szlon azonban még így is legfeljebb középtávon nyújt megoldást az An-124-esek kiváltására.
Ezért hosszabb távra is igyekszik előre gondolkodni az UAC, a PAK-VTA katonai, illetve Il-106 polgári típusjelzéssel emlegetett, teljesen új generációs teherszállító tervezése koncepcionális szinten folyamatban van. A lényegi, konkrétumokat is eredményező munka viszont 2025-nél előbb biztosan nem kezdődik meg Jurij Boriszov miniszterelnök-helyettes korábbi nyilatkozata szerint.