Egypályás üzemmel működik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. A Budapest Airport 2017. szeptember 25. hétfőn zárta le két hétre a 13L/31R jelű, a köznyelvben kettes pályaként emlegetett futópályát előre tervezett karbantartási munkálatok miatt. A nyáron részben felújított egyes pályán a héten történt események miatt azonban a karbantartást fel kellett függeszteni és az egyes pálya került lezárásra a hétvégén.

Az egyes futópálya 31L pályavége, melynek 900 méteres szakaszát újították fel. (Fotó: BUD)

Az eredeti tervek szerint a kettes pálya zárása szeptember 25-től október 9-ig tartott volna.

A repülőtér érkező és induló forgalma a karbantartás két hetes ideje alatt a 13R/31L jelű (egyes) futópályát használta.

Amint arról korábban beszámoltunk, a héten két felszálló repülőgép is defektet kapott a 31L futópályán történő nekifutás közben.

Szerdán egy Norwegian Boeing 737-800-as repülőgép bal oldali főfutójának belső oldali gumiabroncsa durrant ki. Pénteken este pedig egy a Ryanair szintén Boeing 737-800-as repülőgépének ugyanaz a gumiabroncsa kapott defektet.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szerdai eseményt követően mintegy fél órára le kellett zárni a repülőteret, mert az egy üzemben lévő futópálya felülete megsérült. A burkolaton keletkezett hiba kijavításáig a repülőtér nem tudott járatokat indítani és fogadni.

Fotó: Olvasónk, Szabados Gábor

A második, péntek esti eseményt követően, szombaton a délelőtti órákban a kettes pálya karbantartását felfüggesztette a Budapest Airport és megnyitották a futópályát, azonban ezzel egy időben az egyes (13R/31L) futópályát lezárták.

Információink szerint a futópályát, melyen egymás után két felszálló repülőgép is defektet kapott most alaposan átvizsgálja az üzemeltető és a hatóságok is.

A Budapest Airport által kiadott legfrissebb NOTAM szerint az egyes pálya október 2. hétfő reggelig zárva marad.

A budapesti repülőtér egyes (13R/31L) futópályáján a Budapest Airport 2017. március 16-tól június 22-ig végzett felújítási munkálatokat. A repülőtér üzemeltetőjének korábbi közlése szerint a több mint három kilométer hosszú pálya 31L jelű (vecsési) végénél található földetérési zónában, mintegy 900 méter hosszúságú szakaszon szükségessé vált a teherbíró burkolatot alkotó betontáblák teljes cseréje. A beruházás 1,65 millió euróba, vagyis valamivel több, mint 500 millió forintba került a Budapest Airportnak.

Miért zárták le a kettes futópályát?

A régi fuga eltávolítását végezték a héten a kettes futópályán. (Fotó: Budapest Airport)

A kettes futópálya eredetileg két hetesre tervezett felújítása nagy valószínűséggel ezt követően folytatódhat, melynek során a Budapest Airport a kettes pálya beton táblái közötti fugát a futópálya teljes hosszában (3,7 kilométeren) lecseréli – a reptérüzemeltető lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint.

Az üzemeltető cég új technológiát vezetett be a repülőtér forgalmi területein a több százezer négyzetméternyi beton dilatációs hézagainak szigetelésére, ezt az új típusú, sokkal strapabíróbb és a korábbinál jobban szigetelő anyagot használják fel a kettes futópályán is.

A fuga lecserélésétől azt is várják a szakemberek, hogy kevesebb fagyás miatti repedést és töredezést kell javítani az idei téli szezon végén, mert nem szivároghat a betontáblák közé a víz, mint a korábbi tömítőanyag esetében, ami kevésbé bírta az időjárás változásait, valamint a több tíz, vagy akár több száz tonnás repülőgépek súlyát és könnyen felszakadt a helyéről.

A Budapest Airport a pályazár alatt egy sor egyéb karbantartást is elvégez: a vízelvezető csatornák tisztítása és a fénytechnika ellenőrzése mellett a pálya melletti biztonsági sávban a füvet is lekaszálják. Utóbbi azért is fontos, hogy csökkenjen a repülőgépek madárral történő ütközésének lehetősége, hiszen a kis magasságú aljnövényzetben kevésbé bújnak meg azok a kistestű rágcsálók, amik odavonzzák a ragadozó madarakat.

A repülőtér összes beton burkolatú forgalmi területén, vagyis a futópályák mellett a gurulóutakon, forgalmi előtereken, repülőgép állóhelyeken ezt az új fugát építi be a Budapest Airport, közölte Stephan Schattney műszaki igazgató. A teljes munka 2019-ig tart, hiszen a folyamatos repülőgép forgalom mellett csak szakaszokban lehet dolgozni.